Gå til hovedinnhold

Det tredje vatikankonsil

Jeg har lært mye om kirkesamfunn og kirkehistorie det siste året når jeg har satt meg inn i urmenighetene og dagens kirkemodeller. For eksempel har jeg lært om Det annet vatikankonsil. Det var paven som innkalte til dette møtet i 1962. Konsilet åpnet for nasjonale språk i gudstjenester istedenfor kun latin som tidligere. Det er jo kjempebra. Flott at folk skjønner hva presten sier. Ikke bare det. Fra da av skulle medlemmene se på seg selv som en del av kirken. Tidligere besto kirken av alle lederne, med medlemmene som et tillegg eller et trinn under.

Men en del katolikker mener det har skjedd for liten endring i praksis. I Norge er det for eksempel en organisasjon som arbeider for en forandring internt i den katolske kirke. Ønsket er mer demokrati samt beslutninger på et lavere nivå i hierarkiet. Man diskuterer også hva hierarki-delen av kirken skal inneholde. Organisasjonen heter ”Også vi er kirken”.

Mange av de samme temaene som er oppe i husmenighetsbloggene, blir også diskutert der. Det er strukturer, hierarkier, fellesskap mellom alle kristne, kvinnelige prester, vanskelig å føre åpne debatter osv.

I et nyhetsbrev (2005) fra dette miljøet kan du lese om bekymringen over at det er vanskelig å ha en fri og åpen debatt om kirkelige temaer. Der står det også at det har vært tre pavelige bibelkommisjoner (1976, 1979, 1995) som har konkludert med at det ikke finnes bevis i Bibelen for at kvinner skal nektes å være prest. Men i 1995 stanset paven videre debatt.


I et annet nyhetsbrev står det at denne organisasjonen har skrevet brev til paven via en paraplyorganisasjon. Da ble problemene med kirkens strukturer tatt opp. I det nyhetsbrevet kan du også lese om en biskop som nektet folk å holde et seminar i kirken som skulle handle om det annet vatikankonsil. Han likte ikke overskriften på seminaret som var: ”Kirken – hierarki eller Guds folk?” Det var for provoserende å sette hierarki opp mot Guds folk. Arrangøren endret overskriften, men det hjalp ikke. Alle nyhetsbrevene finner du på nettsiden.

PS: Det tredje vatikankonsil, hva er det? Det er foreløpig ikke avholdt, så langt jeg vet. Men jeg har et forslag til hva som kan diskuteres der. Det er vanlig å sette frem to strukturer for kirken og diskutere hvilken som er best: demokrati eller hierarki. Men det fins en struktur til. Det er når man møtes som venner og bekjente og nattverden består av et skikkelig måltid og ingen møteleder. Sjekk Det nye testamentet om ikke denne strukturen ligger nærmest hva som ble praktisert i urmenighetene. Den strukturen går også ut på at omreisende team var selvstendige og ikke en del av en kjempepyramide. Og biskop og prest var samme tjeneste.

Kommentarer

Are Karlsen sa…
Oj, dette var interessant. Befriende å se kristne som er bevisste og tydelige på det kirkelige hierarkiet. Blant protestanter, og særlig frikirkelige, er man mer brydd over dette faktum og forsøker å late som om det ikke eksisterer. Det gjør samtalen om disse tingene vanskelig.
Efrem sa…
"Men det fins en struktur til. Det er når man møtes som venner og bekjente og nattverden består av et skikkelig måltid og ingen møteleder."

Måltidet var "skikkelig". Mon tro hva du legger i det. Paulus måtte jo koorigere praksisen slik at folk skulle spise seg mette hjemme, for det var ikke nattverdens formål. Nattverden skulle være en forening med Herren Kristus i brytingen og mottakelsen av brødet og alles deltakelse i kalken, nettopp som han selv hadde sagt.
Sjur Jansen sa…
Til liksom-efrem: Jeg synes du skal stå frem med ekte navn og ikke legge igjen anonyme meldinger rundt omkring på bloggen min.

Jesus innstiftet nattverden i forbindelse med et måltid med lammekjøtt osv, det vi i dag kaller middag. Altså: Middag pluss nattverd.

Paulus skriver i 1. Korinterbrev 11:33: «Derfor, mine søsken: Når dere kommer sammen for å holde måltid, så vent på hverandre!» Det greske ordet betyr hovedmåltid og det spiste man gjerne på kvelden, det vi i dag kaller middag. Det er det jeg mener med skikkelig måltid.

Men dessverre var det noen som kom til samlingen og ikke ville dele med de andre. Dermed ble noen sittende sultne mens andre hadde så mye at de drakk seg fulle. Da lyder oppfordringen fra Paulus om at de som er sultne før samlingen, kan ta seg en brødskive hjemme før de drar for å spise middag med menigheten og dele nattverd.
Liksom-efrem sa…
Efrem er mitt katolske døpenavn. Efrem Syreren var diakon og apologet på 300-tallet som var meget aktiv i å forsvare den katolske troen (særlig mot arianismen), som alle i ur- og oldkirken holdt fast ved. Efrem Syreren fikk tilnavnet Den hellige Ånds harpe på grunn av hans poetiske virkemidler, med hymner blant annet.

Mange katolikker bruker sitt døpenavn sammen med sitt vanlige navn. Jeg gjør det normalt ikke.

Mitt egentlige navn er Øyvind Lerø
(og jeg kan godt bruke det ved eventuelt flere innlegg)

Sjur skrev:
Jesus innstiftet nattverden i forbindelse med et måltid med lammekjøtt osv, det vi i dag kaller middag. Altså: Middag pluss nattverd.

Påskemåltidet kan med fordel omtales med noe større verdighet, enn hva vi " i dag kaller middag".

At Paulus ber dem om å vente på hverandre, viser nettopp at dette er ett fellesskapsmåltid med ytterligere aspekter enn et vanlig måltid. Dette endte med apostelens veiledning opp med å bli det det var ment som: En liturgisk handling; Nattverd.

Så du mener det var de som ikke hadde mat med seg Paulus irettesatte? De som hadde skjønt at dette ikke skulle være noe koldtbord, men deltagelse i Jesu legeme og blod?

Nei, Paulus ville rettlede, og forhindre at dette ble en felles middag, som du sier.

Menighetssamlingen var nok klart en totalt sett mer frodig foreteelse enn i Kirken i dag, og jeg er ikke motstander av kjærlighetsmåltidet som mange holder, f.eks på retreatsteder. Men når 100 000 mennesker skal motta nattverden på Petersplassen er den nok fullt ut etter Guds velsignelse, at det er (også kun) hostien (det som Dnk kaller oblaten) som gis til menigheten.