Gå til hovedinnhold

Hva betyr prest? Peter viser det allmenne prestedømme

Det er to ord for prest i NT. Vet du forskjellen? Her kommer en forklaring.

Apostelen Peter skriver et brev som han retter til alle kristne. Han oppfordrer alle til å bli et hellig presteskap. Etterpå bruker han også uttrykket kongelig presteskap om alle kristne. Av sammenhengen kommer det frem at han tenker på Kristus som konge. Det er altså én konge, og resten er prester.

Peters 1. brev 2,9: «Men dere er en utvalgt slekt, et kongelig presteskap, et hellig folk, (...).» Dette mener jeg viser prinsippet om det allmenne prestedømme, alle kristne er prester.

Ordet Peter bruker her for prest, er hierateuma. Det finnes bare noen få steder i NT og ble brukt om prester i GT. Det radikale med Peters budskap, er at nå skal alle være prester, ikke bare noen få. Man går fra GT-paradigme til NT-paradigme.

Det fins to ulike greske ord som i dag ofte oversettes til prest:
• Hierateuma = prest
• Presbyter = eldste = «prest»

Å oversette presbyter til prest, kan skape misforståelser. Ved dette punktet synes jeg Bibelselskapets oversettelsespolitikk er god i deres norske utgave av Bibelen. De skriver eldste, og ikke prest, når gresken sier presbyter. Dermed er det mulig å henge med i svingene, det fins ikke spesielle prester i NT-paradigmet. Mange bibler på engelsk skriver ofte prest for eldste-ordet og da får dessverre ikke leseren med seg forskjellen på GT og NT.

De gangene det egentlige presteordet hierateuma er nevnt i NT, er det for å poengtere at alle kristne er prester, eller så er det nevnt historisk slik som ved presten Sakarja som var faren til døperen Johannes:

«En dag gjorde Sakarja tjeneste som prest for Gud, for turen var kommet til hans vaktskift. De kastet lodd, som skikken var blant prestene, og det falt på ham å gå inn i Herrens tempel for å ofre røkelse. Mens ofringen fant sted, sto hele folkemengden utenfor og ba.»

Dette står helt i starten av Lukasevangeliet. Her ser man at i GT-paradigmet, så var det utvalgte prester fra folket. Senere blir Johannes født, og litt senere blir også Jesus født. Selv om teksten står i NT, så beskriver den GT-paradigmet som eksisterte før Jesus og som jøder holder fast på fremdeles i dag.

Sakarja var altså utvalgt som en av flere prester. Men Peter sier at alle kristne er utvalgt, og alle kristne er prester!

I GT-paradigmet gikk prester inn i hellige bygninger eller rom som var stengt for folket. Peter oppfordrer i samme brev mottagerne til å bli levende steiner. Man er prest der man er, hjemme, på jobben, på reise.

Brevet rettes til kristne som var utsatt for store prøvelser, lidelser og undertrykking. Blant mottagerne var det blant annet slaver, det står i brevet. «Men tankene mine får du aldri» er tittelen på en bok om prostituerte i Norge på slutten av 1900-tallet. Tittelen ligner litt på Peters budskap. Var du slave i antikken og null verdt, og ble misbrukt seksuelt hver uke, og du måtte snike deg ut for å komme til noen kristne samlinger, ble du av Peter likevel kalt for et hellig presteskap.

I andre artikler skriver jeg forresten ofte prest for eldste-ordet, men det er for at leseren skal kjenne seg igjen i dagens ordbruk, selv om det egentlig er «feil».

Det ordet vi i dag bruker for prest, stammer altså fra det greske ordet presbyter som betyr eldste. I urmenighetene var det modne kristne som åpnet hjemmene slik at man kunne holde kristne møter, disse ble kalt eldste. Men de var ikke rangert over de andre i menigheten, for Peter forklarer at alle kristne er prester. Gjentatte ganger kommer dette budskapet frem i NT: Det er bare én far (Gud), resten er søsken. Eller: Det er bare én konge (Kristus), resten er prester. Det ikke-hierarkiske budskapet i NT er tydelig.

Kommentarer