Gå til hovedinnhold

Kirker tilbyr angrerett på tiende



Moderne kirker kan preges av markedskultur som røres sammen med tvilsom teologi. Dagens kirker har organisert seg på en måte som krever store budsjetter til bygninger, oppvarming, vedlikehold, musikere, vaktmestere, utstyr og så videre. I de fleste land må de kristne selv sørge for økonomien, uten at staten hjelper dem.

Typisk sier da topplederen i den enkelte kirke at hvert medlem må gi 10 prosent av lønnen sin til kirken, det er bare på den måten at kirken kan bestå. Topplederen forsøker gjerne å finne støtte i Bibelen for at dette er en ordning som Gud har bestemt.

Men organiseringen med kirkebygninger finnes ikke i Bibelen, de første kristne bygde ikke kirker, men møttes i hjemmene. Ordningen med tiende hører til den gamle delen av Bibelen der et presteskap drev med ofringer, ikke den delen som omtaler kristne og der Jesus har ofret seg en gang for alle.

Medlemmene føler et teologisk press til å betale ti prosent til kirken de tilhører, for tiende er en del av budskapet i topplederens prekener. For å øke motivasjonen hos medlemmene, sier kanskje topplederen også at Gud har lovet et bedre liv til hver og en som gir tiende. Du kommer til å lykkes både på jobben og i kjærlighetslivet så lenge du gir masse penger til kirken.

Enkelte kirker tilbyr til og med en pengene-tilbake-garanti når det gjelder tiende. Hvis du ikke er fornøyd etter å ha gitt ti prosent av inntektene dine i et helt år, kan du kreve pengene tilbake fra kirken.

Pastor Robert Morris besøkte kirken Willow Creek i februar 2022 og i en preken der sa han at han har en slik "money back guarantee" i kirken han selv driver. Pastoren Dave Dummitt i Willow Creek lovet straks samme ordning i sin Willow Creek-kirke.

Du kan se et videoklipp på halvannet minutt med prekenen til Morris her.

Ideen med pengene-tilbake-garanti er visst noen år gammel. Flere hundre kirker kom med et slikt løfte i 2016, ifølge nettstedet Christianity Today. Den gangen var det pastor Perry Noble som sto i spissen for 30.000 medlemmer. Men han slet med alkohol og "ubibelsk oppførsel", ifølge nettstedet Church Leaders, og fikk sparken fra kirkesamfunnet senere i 2016. Noble fortalte senere at han var svært deprimert.

Man må kunne spørre hva fornøyd-garantien egentlig gjelder. Er det å være fornøyd med hvordan kirken driftes? Er det å være fornøyd med hva kirken kan gi tilbake til deg som en slags forbruker der du hører gode prekener og der barna kan ha det gøy i lekeland i kirkekjelleren? Eller er det å være fornøyd med livet fordi du gjør karriere, skaffer deg fin bil og får en god ektefelle?

Glemte Noble å betale tiende selv? Var det derfor han ble deprimert og mistet topplederstillingen? Eller er det rett og slett dårlig teologi å starte markedsstyrte kirker med pengene-tilbake-garantier og det har ikke nødvendigvis noen sammenheng med å bli deprimert?  

Noble har startet opp på nytt med en ny kirke han leder, i fjor samlet han inn 1 million dollar til den.

Jeg jobbet i mange år tett med økonomer, de lærte meg noen grunnleggende ideer innen økonomi. Man bør for eksempel gjerne se på alternativ bruk av penger, før man avgjør hva pengene skal brukes til. I stedet for å sende 1 million dollar til en kirke, kan man eventuelt sende 1 million dollar til fattige og misjonærer.

Hvis du mener at Bibelen sier at du skal gi ti prosent av inntekten din, kan du sende pengene til noen som virkelig trenger dem, du behøver ikke sende pengene til en kirke som har organisert seg som et pengesluk.

Bibelen sier at Gud bor ikke i bygninger. Den sier også at hver og en som er kristen, skal ha kroppen som et tempel. Videre sier Bibelen at alle kristne er prester. 

Blant kristne er det altså teologisk helt andre rammer enn da man i tidligere tider opererte med et eget presteskap og tiende som skulle gi lønn til dem.

De første kristne bygde altså ikke kirker, men møttes i hjemmene. Den som eide huset var en slags vert for samlingen uten å bestemme over gjestene. På slutten av 200-tallet begynte man noen steder å møtes i boliger man kunne låne av rike kristne som hadde flere hus. Slik forsvant litt av den første kulturen der boligeieren selv åpnet dørene og rørte i middagsgryta. 

På starten av 300-tallet bygde romerstaten så de første kirkene, disse var gjerne pompøse og delvis inspirert fra andre religioner. Staten sponset også lønn til prester. Slik forsvant enda mer av kulturen og verdiene som preget de aller første kristne. Samlingene ble nå helproffe og man sluttet å spise middag sammen. Folk satt passive på benkene og lyttet til en prest som noen ganger sto bak en gardin fremme i kirken.

Senere begynte staten å trekke sin subsidiering og da måtte medlemmene grave i egne lommer for å gi lønn til presten og vedlikehold av kirkene. På 500-tallet begynte enkelte kristne å gi tiende. (Kilde: Aschehoug og Gyldendals store leksikon 1985.) På 700-tallet ble tiende et statlig påbud i Frankerriket. I Norge ble tiende innført i 1120. 

I Norge får prester i Den norske kirke lønn fra staten og kirkebygningene blir vedlikeholdt av kommunen. Også kirker som ikke har statlige røtter i Norge, får subsidier. Men topplederne ønsker gjerne større budsjetter og sier til medlemmene at de bør gi tiende.   

Gir du tiende heller til fattige og misjonærer, har du ingen pengene-tilbake-garanti. Du har heller ingen garanti for å bli rik, frisk og populær. 

Paulus, en av de første kristne, han var misjonær som ble pisket, fengslet og steinet (men overlevde). Han sa: "Jeg har aldri vært ute etter sølv eller gull eller klær fra noen. Dere vet selv at disse hendene har skaffet meg og medarbeiderne mine det vi trengte. Alltid har jeg holdt fram for dere at vi må arbeide på denne måten og ta oss av de svake. Husk de ordene Herren Jesus selv sa: ‘Det er saligere å gi enn å få.’»

I innslaget nedenfor kan du se hvor manipulerende prekener om tiende kan gjøres. 

 
 (Foto: Pixabay.)


Kommentarer