Når man skal finne ut av urmenighetens organisering, er eldstetjenesten viktig å drøfte. Mitt syn er at de eldste åpnet hjemmene sine slik at kristne kunne samles. Men de eldste bestemte ikke over menigheten av den grunn.
Det er dessverre lett å tolke eldstetjenesten ut fra dagens situasjon der menigheter er organisasjoner som har alt fra kor til barnehager og der det er ikke er uvanlig å ha en visjon der menigheten skal fra a til b. Dermed oppstår behovet for et styre og en toppleder. Men menighetslivet beskrives ikke slik i NT, derfor må man være åpen for at de ureldste ikke hadde makt.
Jeg tror de urkristne samlet seg i grupper som venner for å støtte hverandre, og med dette utgangspunktet er det ikke behov for monopoler og makt. Man kan etter mitt syn beskrive de urkristnes organisering slik: De organiserte seg slik venner organiserer seg.
Venner tillater ikke en formell eller uformell toppsjef i flokken, men jekker ned de som blåser seg opp. På den annen side tillater venner at man har ledere i prosjekter, for eksempel ved bussturer eller fester. Venner tillater også at noen tar et initiativ, for eksempel til å hjelpe en person eller samle inn penger til fattige, og så henger andre venner seg gjerne på initiativet.
Under har jeg satt opp 20 av mine påstander om eldste.
Det er dessverre lett å tolke eldstetjenesten ut fra dagens situasjon der menigheter er organisasjoner som har alt fra kor til barnehager og der det er ikke er uvanlig å ha en visjon der menigheten skal fra a til b. Dermed oppstår behovet for et styre og en toppleder. Men menighetslivet beskrives ikke slik i NT, derfor må man være åpen for at de ureldste ikke hadde makt.
Jeg tror de urkristne samlet seg i grupper som venner for å støtte hverandre, og med dette utgangspunktet er det ikke behov for monopoler og makt. Man kan etter mitt syn beskrive de urkristnes organisering slik: De organiserte seg slik venner organiserer seg.
Venner tillater ikke en formell eller uformell toppsjef i flokken, men jekker ned de som blåser seg opp. På den annen side tillater venner at man har ledere i prosjekter, for eksempel ved bussturer eller fester. Venner tillater også at noen tar et initiativ, for eksempel til å hjelpe en person eller samle inn penger til fattige, og så henger andre venner seg gjerne på initiativet.
Under har jeg satt opp 20 av mine påstander om eldste.
- Det var ikke obligatorisk med valgte eldste i hver menighet.
- Eldste var husverter.
- Eldste hadde også en bønne- og omsorgstjeneste, en slags ta vare på andre tjeneste.
- Det kunne være én eller flere eldste i hver husmenighet, til sammen blir dette mange eldste i en hel by.
- Eldste hadde ikke teologisk monopol.
- Eldste bestemte omtrent ingenting.
- Eldste bestemte ikke over diakoner eller menigheten.
- Både kvinner og menn var eldste.
- Det var sjelden at eldste prekte.
- Over eldste fantes det ikke en biskop, forstander, hovedpastor, erkebiskop eller apostel.
- Eldste var det samme som hyrde (norsk), pastor (latin), tilsynsmann (norsk) og biskop (engelsk).
- Når vi i dag sier prest, har vi tatt utgangspunkt i det greske ordet for eldste. Men dette er egnet til å forvirre, for på gresk hadde man også et ord for prest, og det er ordet er et annet enn eldste.
- Eldste tok sjelden initiativ, bortsett fra når det gjaldt å ta vare på enkeltpersoner.
- Eldste hadde ikke religiøs rang.
- Eldste var ikke møteleder.
- Eldste delte ikke ut nattverd.
- Eldste var ikke obligatorisk ved nattverd.
- Eldste var ikke obligatorisk ved dåp.
- Eldste var ikke obligatorisk ved bryllup og begravelser.
- Eldste burde ha et stødig hjem og godt rykte.
Denne gangen har jeg ikke tatt med argumentasjon og bibeltekster, det tar jeg i eventuelle kommentarer.
Kommentarer