Gå til hovedinnhold

Nærprat: 100 påstandskort om tro og tvil


Vi testet samtalekort under vennemiddagen: Jeg har i mange år deltatt i kristelige vennemiddager med samtaler, bønn og så videre. Dette er min form for menighetsliv, rammene er kopiert fra de første kristne. I slike sammenkomster kan alle ta ordet.

Noen ganger samtaler vi om deler av Bibelen, andre ganger handler det om egne opplevelser eller så bruker vi en eller annen bok som utgangspunkt. Samtalene blir til både lærdom og oppmuntring.

Forleden brukte vi en bunke med kort som hadde påtrykt en rekke påstander om tro og tvil. "Nærprat" heter boksen med disse kortene, den kan kjøpes via en Facebook-side eller i enkelte bokhandlere.

Så langt jeg vet, er Nærprat et privat initiativ, derfor trykkes boksen kun i små opplag hver gang, den er ikke lett å få tak i. Prisen ligger på omkring 400 kroner (pluss/minus en femtilapp).

Jeg delte ut noen tilfeldige kort og dette ble veldig godt mottatt av de andre rundt bordet. Påstandene på kortene satte i gang gode samtaler om temaene.

Her er noen eksempler på hva som står på kortene:

  • "Jeg har opplevd Guds nærhet den siste uken."
  • "Jeg holder hviledagen hellig."
  • "Jeg har hatt en god samtale denne uken."
  • "Alle tilber noe."
  • "Bibelen inneholder selvmotsigelser."
  • "Jeg prøver å leve opp til andres forventninger."
I middagene jeg selv deltar i, har vi bakgrunn fra ulike kirkesamfunn. Livene våre har også preget oss på ulike måter. Derfor hender det vi har ulike syn på teologiske temaer. Det er lov å være uenige. Når kristne samles, er det meningen at man skal bli bygget opp. Ved samtaler under en middag bør man holde en god tone og ikke la samtalen bli en diskusjon som man skal vinne. 

PS! Ved nærmere undersøkelser av esken akkurat nå fant jeg en e-postadresse: 
elin(at)grindalen.com
Jeg regner med at du kan bestille esken der. Selv fikk jeg Nærprat i gave. Anbefales.

Kommentarer