Gå til hovedinnhold

Husmenigheten i Bærum

Her om dagen besøkte jeg en husmenighet i Bærum. Det vil si det var ikke bare jeg som dro, men også to andre fra husmenigheten som jeg tilhører i Oslo. Vi møtte Marianne og Dag Åsbjørn Johansen og barna deres. Familien er sympatisk, kunstnerisk, filosofisk og godt belest. Vi gjorde som vi pleier å gjøre i slike husmenigheter. Det er å samles rundt et måltid, samtale om løst og fast, samtale om temaer fra Bibelen, og å be. En flott kveld.

Jeg har deltatt i en frittstående husmenighet siden mai i fjor. På under ett år har jeg besøkt husmenighetsfolk på Gjøvik, i Bærum, i Sandefjord og i Sandnes. I samme periode har jeg også besøkt noen gudstjenester i tradisjonelle menigheter, blant annet.

Kommentarer

Anonym sa…
Det var hyggelig at du likte deg hos oss. En eller annen gang kan vi vel ha et stor-treff for alle hus-forsamlingene i omegnen?

MJ
Anonym sa…
Hallo?! Jeg trykte visst på en feil knapp. Det var ikke meningen å være anonym...

Marianne Johansen
Anonym sa…
Ja, dette må vi få til med tiden. Noen tar sikkert på seg rollen som Gaius etter hvert. Han var husvert da HELE menigheten var samlet. Han er nevnt i romerbrevet kapittel 16. Jeg har aldri hørt en preken om denne Gaius. Antagelig fordi hans eksistens bryter med dagens menighetsorganisering.

I dette kapittelet kan man også lese at Paulus hilser til ulike husmenigheter. Det fantes jo ikke noe annet på den tiden. Paulus anbefaler også kvinnen Føbe som diakon. Ordet diakon ble også brukt om ordets tjeneste. Han hilser også til det som kan antas var kvinnelige misjonærer, altså apostler. Paulus sier også at moren til Rufus har vært som en mor for ham også. Dette setter det for tiden mye brukte "åndelige fedre" i et nytt lys. Dette kapittelet inneholder mye.

Håper vi treffes snart igjen.
Anonym sa…
Nå skal vi se. Jeg prøvde å velge "Other" som identitet; håper det bringer meg ut av anonymiteten... Anyway, hvis et stor-treff ikke samler mer enn en 20-25 stykker, kan vi godt være hos oss. Vi pleier rett som det er å ha huset fullt av (danse)elever & lignende, så det er ikke noe problem.

MJ
MaMarianne sa…
Nå har jeg en egen blog der jeg legger ut invitasjoner og annen aktuell info om arrangementer i vår forsamling
(mammaplaneten.blogspot.com).