Gå til hovedinnhold

Lutherske kvinner i nødsfall

I går skrev jeg om Luther. Jeg forstår ikke helt hans definisjon av ”det allmenne prestedømme”. Kanskje er det slik:

1) Alle kristne er prester. Ordet prest bør være like vanlig som ordet kristen.
2) Hver menighet er selvstendig og kan blant alle prestene (alle i menigheten) velge seg en ”utøvende” (mitt ord) prest. Det blir rot hvis alle utøver prestetjeneste samtidig. Hvis alle skal døpe barnet, vil det drukne, sa Luther.
3) Den utøvende presten bør ikke kalles prest, men tjener. Ordet prest er jo brukt opp på alle i menigheten.
4) Man blir ikke utøvende prest (altså: tjener) ved å bli ordinert. Man blir utøvende prest ved at menigheten og Gud kaller. Hvis for eksempel noen kristne er fanget i fengsel, kan de velge seg en prest blant dem, mente Luther.
5) Kvinner kan ikke være utøvende prest. Men det gjøres unntak ved nødsfall. Da kan kvinner døpe, mente Luther.
6) Menigheten kan sparke den utøvende presten.
7) Husmenigheter er bra, mente Luther, men han mente at det foreløpig manglet folk til en slik tjeneste. Han gikk god for at husfaren kunne undervise og døpe sine barn og at slike husmenigheter da var en sann kristen kirke. (Men han holdt dermed de nytestamentlige husmenighetskvinnene Priska og Nymfa utenfor...)
8) Det er Guds ord som konstituerer menigheten, altså at Guds ord leses opp, ikke at det fins en ordinert prest til stede.

Luthers ”allmenne prestedømme” er sikkert mye mer enn dette. Jeg leser om Luther bare nå og da. Mitt inntrykk så langt, er at han sto for en oppmykning, men at han ikke gikk linjen helt ut. Det er for eksempel bare ved nødsfall at kvinner kan døpe. Og alle menigheter bør ha en "hovedprest" som står for preken, nattverd, dåp osv.

Kommentarer

Anonym sa…
Jeg tror det er et stort og komplisert spørsmål hva Luther mente om det almenne prestedømme - bl.a. forandret han vel mening - jeg tror de lærde strides om det? Jeg har lest om det.

Hva Luther mente er vel forholdsvis uinteressant? Jeg har ingen kompetanse til mene noe som helst om hva Luther mente. Kanskje noen som har studert dette - kunne gi oss en mer akademisk korrekt refleksjon?
Anonym sa…
Så vidt jeg vet, så skiftet Luther standpunkter med alderen.

Luther er ikke interessant hvis man leter etter de kristne urverdiene, rammene for de kristne ursamlingene, den kristne urtroen osv. Da må man lese Det nye testamentet.

Jeg skrev litt om Luther nå fordi jeg har brukt hans uttrykk "det allmenne prestedømme" veldig mye i mine nettartikler. Dermed var det greit med en avklaring om hva jeg selv legger i begrepet.

Det kan være vanskelig å se hva Luther mente. På den ene siden ser det ut til at han brukte begrep som biskop, mens han i neste øyeblikk mente en flokk selv kan velge seg en prest uten innblanding fra biskop.

Men det er flott hvis noen som har studert Luther kan fortelle hva han la i begrepet "det allmenne prestedømme". Det ser for eksempel ut til at han er demokratisk. Men jeg tror ikke hver lutherske lokale menighet i Norge selv kan velge sin prest.