Gå til hovedinnhold

Menighetens pyramidelov: Spør sjefen først

Se for deg at to av urmenighetenes husverter, for eksempel Priska og Akvillas, havner i en av dagens hierarkiske menighetspyramider, for eksempel Indremisjonsforbundet. Jeg lurer på hva de ville ha sagt.

På deres tid var det ingen kirkesamfunn. I dag har Indremisjonsforbundet et lovdokument på 23 sider, i tillegg til lokale regler selvsagt. Lovdokumentet finner du her.


Øverst er generalforsamlingen, men den møtes bare annenhvert år. I mellomtiden er det formannen som er generalforsamling sammen med styret. Så kommer generalsekretæren og alle hans menn. Deretter kommer alle menighetene og hierarkiene som er der.


Helt nederst finner du de som åpner hjemmene for en husgruppe. Der har Indremisjonsforbundet plassert slike som Priska og Akvillas.

MÅ SPØRRE PYRAMIDEN FØRST?
”Skal kretsene kalle en person til lederstilling eller sette i verk større økonomiske tiltak, skal en rådføre seg med Forbundsstyret.” Slik er loven i Indremisjonsforbundet. Dette er i kontrast med hvordan Bibelen beskriver menighetslivet, slik jeg tolker den.

I Apostlenes gjerninger ser vi hvordan disiplene i Antiokia på eget initiativ starter en innsamling til folk som er i ferd med å rammes av sult. (Apg 11:29-30). Hadde de levd i dag, måtte de ha spurt pyramidestyret først. Men disiplene hadde ikke noe styre og kunne derfor leve ut sin beslutning på få minutter. En ikke-hierarkisk struktur gir stor glede og frihet. Engasjementet øker. Ikke noe byråkrati. Ingen vedtekter som må sjekkes. Disiplene samlet sammen så mye penger de kunne og sendte dem avgårde til husvertene i det området som var i ferd med å rammes av katastrofen.

Samme struktur vises da en disippel døper Paulus. Kanskje verdenshistorien hadde sett anderledes ut hvis denne disippelen måtte spørre et styre først. Styret ville kanskje ha sagt at denne Paulus er en gærning man burde holde seg langt unna. Han forfulgte jo de kristne, gikk inn i husmenighetene og jagde folk ut.

KUN MENN KAN ÅPNE HJEMMENE?
”Generalsekretær, formann, nestformann og et valgt styremedlem er hyrderåd for Indremisjonsforbundet. Disse har et særskilt hyrde- og læreansvar og skal derfor være menn.”

Fire menn kaller seg hyrder. De har plassert seg øverst på pyramiden. De egentlige hyrdene, de som åpner hjemmet sitt og samler flokken – hyrdene Priska og Akvillas - er plassert nederst i pyramiden.

Under Indremisjonsforbundets hovedpyramidehyrderåd, fins det andre hyrderåd. Det er for eksempel et hyrderåd i hver menighet. Men kvinner kan ikke være hyrder sier pyramideloven. Akvillas kan åpne hjemmet sitt, men ikke Priska. De er gift, så det byr på problemer. Hvor skal Priska gjøre av seg? Gå til naboen mens det er hussamling i hennes eget hjem?

Eller hva med Nymfa? Kolloserne 4.15: "Hils våre søsken i Laodikea, og Nymfa og menigheten som samles hjemme hos henne." Hvem i all verden var hyrde i den menigheten hvis ikke Nymfa var det?


Husvertene har navn: Priska, Nymfa, Akvillas osv. Men folk vi ha det til at det var noen andre som var eldste/hyrde. Men "de andre" har ikke navn, de er usynlige. Paulus gidder ikke en gang hilse til ”de andre”. Når Paulus hilser til husvertene, hilser han selvsagt ikke etterpå til de eldste/hyrdene. For ved at han hilser til husvertene, så har han allerede hilst til de eldste/hyrdene. Slik er det også motsatt: Når Paulus hilser til de eldste som en gruppehilsen, hilser han ikke etterpå til husvertene. For det har han jo nettopp gjort ved å hilse til de eldste.

HVEM VAR TOPPHYRDE I URMENIGHETENE?
Helt på toppen av pyramiden i Indremisjonsforbundet finner vi den øverste hyrden: ”Generalsekretæren utøver i samråd med hyrderådet, åndelig tilsyn i organisasjonen på vegne av Forbundsstyret.”

Lurer på hva Priska og Akvillas hadde sagt. Så langt jeg kan forstå, så fantes det ikke noen overhyrder i urmenighetene. Når ordet hyrde nevnes i Det nye testamentet, så står det alltid i flertall. Hyrdene, de som samlet en flokk i hvert sitt hjem, gikk selv i flokk under Kristus. Det er bare Kristus som nevnes som en overhyrde.

LUTHER KALTE PINSEVENNER FOR KJETTERE
Indremisjonsforbundet har i sin lov skrevet under på et av lutherbevegelsens hoveddokumenter. Det dokumentet sier for eksempel at det er greit at kristne kan ta statlig jobb i rettsvesenet og dømme folk til døden. Dokumentet kaller også kristne som praktiserer troende dåp (= ikke barnedåp), for kjettere.

Les mer om Skriften alene-prinsipper her.

MANGE HAR SAMME STRUKTUR
Mitt poeng er ikke å fokusere på Indremisjonsforbundet. Jeg tror de fleste kirkesamfunn har lignende rammer. Men det er på tide å se på disse pyramidestrukturene. Jeg synes de er langt unna hvordan Det nye testamentet beskriver menighetslivet: Husverter åpnet dørene. Folk samlet seg rundt et kjærlighetsmåltid uten møteleder (les mer her). Alle kunne delta, enten ta ordet eller synge sang. Det var oversiktelig. Det var mulig å bygge hverandre.

Å diskutere om det skal være demokratisk beslutningsprosess i slike små hussamlinger, blir irrelevant. Det blir som å samles til en bursdag og starte opp med valg av generalsekretær. I så små samlinger kan man ta beslutninger slik venner tar beslutninger. Hvis noen tar initiativet til å hjelpe naboen, behøver ikke alle bli med, selv om det er flertall i menigheten.

Men hvis man først lager en kjempepyramide, og kaller det menighet, da synes jeg det er fint med demokrati. Og hvis man først lager kjempepyramide, så er det bra med vedtekter.


Enkelte lager stiftelser. Slik kan ledelsen unngå demokratisk innblanding. Alle slike menighetskonstruksjoner bør sammenlignes med hvordan Det nye testamentet beskriver urmenighetslivet. Jeg tror ikke det er meningen at vi i dag må følge urorganiseringen i detalj. Men det er noen underliggende gode verdier fra den tiden som hindres når man lager pyramider.

Kommentarer

Anonym sa…
Luther kalte nok neppe noen pinsevenner for kjettere! De fantes simpelthen ikke på hans tid.
Anonym sa…
Jeg vet godt at pinsebegrepet ikke fantes på Luthers tid. Med vilje blander jeg de ulike tidsaldrene i denne artikkelen. Ved å flytte Priska og Akvillas til nåtiden, og ved å flytte pinsebevegelsen til Luthers tid, trodde jeg at poengene mine kom tydeligere frem. Men folk oppfatter forskjellig skjønner jeg.

Jeg har skrevet noe om Luther her: http://byggemennesker.blogspot.com/2007/01/velg-skriften-alene-eller-b-skriften-i.html

En av lenkene mine nederst i den artikkelen går til Det augsburske bekjennelsesskrift hvor du kan lese om fordømmelsen av de som sto for troende dåp. Dette er lutherbevegelsens bekjennelsesskrift fra 1530.