Gå til hovedinnhold

Lær deg et nytt ord: Påkristning

Dag Selander, som nå og da legger inn kommentarer på bloggen min og på Are Karlsens blogg, har sin egen blogg. Han skriver om et nytt begrep: Påkristning. Dette er det motsatte av avkristning. Men ikke helt motsatt, for påkristningen skjer på en litt annen måte enn avkristningen. Det er Elisabeth Sandlund som holder et foredrag om påkristning i Sverige som du kan se på web-TV her. Sandlund var ateist frem til noen år siden.

Hun forteller for eksempel at kirkebygninger i dag blir brukt på en annen måte enn før. Folk går inn og setter seg i kirken helt alene midt på dagen. Det er et eksempel på påkristning selv om gudstjenestene er lite besøkt. Andre eksempler er Alpha-kursene, eller når folk strømmer til kirken når lokalsamfunnet er rammet av sorg eller katastrofe.

Noen av konklusjonene hennes er jeg ikke enig i, hun mener blant annet at man ikke bør røre gudstjenestenes rammer. Men nok om det her, foredraget er bra og det er artig med nye ord når det er substans og mening bak nyordene.

Dag Selander skriver også om en nettside som heter friendofmissional. Der fant jeg noen utenlandske bloggere som er innom de samme tankene som det lille kristne ikke-hierarkiske bloggmiljøet i Norge skriver om. En blogger skriver:

"At first, I thought the problem was the lack of servanthood in leadership, and so I latched onto the idea of servant leadership. However, after a time I became skeptical because the focus still seemed to be on the leadership part. What would happen if you dropped the title leader and just kept the servant part?"

Kommentarer

Anonym sa…
SJUR: Denne deres icke-hierarkiske norske menighetsmodell har den internationella motsvarigheter... undrar deres svenske nabo /Dag Sr

PS För egen del är jag merst ute på tur för att teste mitt livs kryssande i vinden och vad mera jag kan lära av bl.a. deres modell och dette med den "missional"...
Anonym sa…
Dag

Jeg vet ikke hvor mye ikke-hierarki som menighetsmodell er utbredt i resten av verden. Men sitatet jeg kom med i artikkelen viser at det er flere enn oss som i det minste diskuterer temaet.
I kommentarene fra samme artikkel der jeg hentet sitatet, skriver
en person (på engelsk):

"Jesus sa at hvis du ønsker å være en leder, så må du være en tjener. Vi må lese det slik: Lederskap er egentlig tjenerskap. Det ser ut til at vi har helt misforstått poenget til Jesus. Jeg tror ikke Jesus sa "slik skal en leder være". Jeg tror heller han sa: "Glem å løfte deg selv til en posisjon av autoritet eller lederstilling, tjen heller mennesker ved å se etter deres behov." Lederskap er ikke vårt kall. Tjenerskap er vårt kall."

Artikkelforfatteren sier i en kommentar (på engelsk):

"Grunnleggende, jeg tror ikke vi skal ha autoritet over andre kristne."

En annen artikkel starter slik:

"Myte nr 1: Enkelte personer er kalt til å være ledere i menighetskroppen. Sannhet: Vi er kalt til et oppdrag og vi er kalt til å være tjenere."

I en av kommentarene sier artikkelforfatteren: "Jeg tror at lederskap skal bygge på relasjoner i frivillighet og gjensidig underordning."

Artiklene, som er i en serie, finner du her:

http://emerginggrace.blogspot.com/2007/01/leadership-part-1.html
http://emerginggrace.blogspot.com/2007/02/leadership-part-2.html

http://emerginggrace.blogspot.com/2007/02/leadership-part-3.html

http://emerginggrace.blogspot.com/2007/02/leadership-part-4.html

Det er mulig du har lest dem allerede siden det var du som ga meg hovedlenken. Men hvor mye slike tanker eller diskusjoner er utbredt, vet jeg ikke. Da jeg for noen år siden grublet over menighetsmodeller og landet på hussamlinger som hovedløsning, trodde jeg at jeg var omtrent alene i verden. Men så viste det seg at husmenigheter spretter frem over alt. De som leverer statistikker måtte endre sine metoder for å få med den nye trenden. I starten ble ikke husmenighetene telt med fordi ingen hadde tenkt på at de kunne finnes. Statistikken viste først bare at folk rømte de tradisjonelle menighetene.

Kanskje er mange som diskuterer ikke-hierarki uten at jeg vet om det.