Gå til hovedinnhold

Firkanter og musikk

Jeg kan ikke noter. Jeg aner ikke hvor C eller A fins blant tangentene. Men i sommer spilte jeg inn akkorder på Ipaden. Den viste et piano på skjermen og jeg kunne spille rett på skjermen med fingrene. Hva jeg spilte, vet jeg ikke, jeg vet heller ikke hvilke akkorder som passer å ha etter hverandre, jeg bare lekte meg frem.

Så flyttet jeg opptaket over i et program som heter GarageBand. Der kunne jeg få frem tonene som firkanter i et rutenett. Flyttet jeg en firkant oppover, ble det en lysere tone. Flyttet jeg firkanten mot høyre, flyttet jeg tonen tidsmessig.

Jeg tenkte jeg at hvis jeg bare holdt meg til de tonene som allerede lå der i akkordene jeg hadde spilt inn, så burde det være trygt å slenge på stadig nye firkanter her og der.

I programmet kan man koble hver firkant til et instrument hvor lyden av hver note allerede er spilt inn, så jeg la på både gitarer, blåsere, bongos og annet. Til slutt spilte jeg trommer oppå alt sammen. Da brukte jeg de elektriske trommer jeg har, og spilte levende inn. Det gikk mye raskere enn å flytte på disse små firkantene en etter en.

Alt du hører i filmen over er altså selvkomponert og spilt inn av meg.

Hvis du ikke får frem filmen, gå hit.

Kommentarer