Gå til hovedinnhold

Er Bibelens historier gjemt i kinesiske tegn?



Når kinesiske barn lærer å skrive på skolen, får de neppe høre at en del av tegnene minner om historier fra Bibelen.

Det kinesiske skriftspråket ble til for over 4000 år siden og er verdens eldste skriftsspråk som fremdeles er i bruk. Da skriftspråket ble oppfunnet, tilba kineserne, eller i alle fall de kinesiske keiserne, guden Shang Di som betyr noe sånt som «Herskeren over alt» eller «Herren i himmelen».

En del mener at Shang Di er den samme Gud som det fortelles om i Bibelen, eller i alle fall at de to ligner litt, for en del av beskrivelsene er ganske like. Det er derfor ikke helt utenkelig at en del kinesiske tegn kan inneholde de samme historiene som det fortelles om i Bibelen.

De kinesiske tegnene ble oppfunnet før Moses skrev om skapelsen i Bibelen. Man kan alltids lage hypoteser om alt dette, enkelte vil kanskje mene at Moses fikk noen kinesere på besøk og at han bare kopierte deres legender da han skrev Mosebøkene. Eller så kan det ha skjedd den andre veien rundt, altså at muntlige historier om skapelsen spredde seg fra Midtøsten til Kina, og kineserne tok disse historiene inn i sine tegn før Moses skrev ned historiene på hebraisk mange generasjoner senere.

Altså at det er snakk om de samme historiene og at røttene finnes i forfedrene til Moses.

Eller man kan mene at bibelhistoriene slett ikke finnes i de kinesiske tegnene og at det er snakk om at noen overtolker tegnene.

Når man begynner å søke på nettet etter mer informasjon, får man som vanlig mange teorier og ulike synspunkter. Jeg har ikke hatt tid til et dypdykk i temaet, jeg kan heller ikke kinesisk eller kinesisk historie, denne artikkelen er mest for å gjøre deg oppmerksom på saken.

Snakke
Det kinesiske tegnet for å snakke er satt sammen av tre mindre tegn:

  • Støv
  • Pust/person/munn
  • Levende

Tegnet for munn passer fint til å snakke. Men hvorfor er støv blandet inn i dette?

Det står i Bibelen at Gud formet mennesket fra støv. Kan det være en forbindelse her? Er du ateist, vil du si «nei». Er du kristen, vil du si «kanskje» eller «opplagt».

Først
Tegnet som betyr først, er satt sammen av mindre tegn som betyr:

  • Levende
  • Støv
  • Mann

Igjen dukker støv opp, hvorfor det? Hva har støv med ordet først å gjøre? Kan det være at snakk om at det første mennesket ble skapt av støv? Som ateist kan man tro at "eventyret om det første mennesket" er en kjempegammel historie som spredde seg så mye at det finnes spor av den i flere gamle kulturer. Men ateister kan også som en refleks nekte for slike muligheter, for det gjelder å stenge for et hvert poeng som kristne kan komme med. Både kristne og ateister kan altså beskyldes for å ikke være åpne nok når man skal konkludere.

Hellig
Job skriver i Bibelen: "Husk, du laget meg av leire, og nå lar du meg vende tilbake til støv!" Gud formet mennesket ikke bare av støv, men også av leire, og blåste liv i det. Mennesket fikk en spesiell posisjon i skaperverket.
Det kinesiske tegnet for hellig, noe som kan bety adskilt med en hensikt, er satt sammen av to tegn:

  • Hender 
  • Jorden/leire

Man må passe seg for å overtolke bare fordi man ønsker at ting skal passe sammen. Men det er i alle fall underlig eller påfallende at ordet leire er med som et deltegn i ordet hellig. Man tenker jo gjerne på leire som noe skittent og noe med lav status, og ikke noe hellig. Byggemateriale er et ord som kan assosieres med leire. Og det passer greit sammen med at Gud brukte leire og støv for skape mennesket. Og mennesket fikk en hellig posisjon, en posisjon som var spesiell.

Passende
Adam var alene, ingen av dyrene passet som en partner. Gud skapte kvinnen. Det kinesiske tegnet for passende er bygget opp av disse tegnene:

  • (Guds) hånd
  • Kvinne


Forbudt
Gud plasserte Adam og Eva i en hage hvor det var to viktige trær: Livets tre og treet for kunnskap. Gud sa at menneskene ikke skulle spise av kunnskapens tre. Det kinesiske tegnet for forbudt er satt sammen av flere tegn slik:

  • To trær (kan også bety skog)
  • Gud
På kinesiske forbudsskilt finner man nettopp dette tegnet.


Hage
Tegnet for hage er satt sammen slik:

  • Støv
  • Pust
  • To personer
  • Innhegning

Første Mosebok 2:7-9 sier: «Da formet Herren Gud mennesket av støv fra jorden. Han blåste livspust i nesen på det, og mennesket ble en levende skapning. Herren Gud plantet i gammel tid en hage i Eden. Der satte han mennesket han hadde formet. Og Herren Gud lot alle slags trær vokse opp av jorden, forlokkende å se på og gode å spise av, og midt i hagen livets tre og treet til kunnskap om godt og ondt.»

Vest
Man tenker seg at Edens hage lå i Midtøsten et sted. Det er vest for Kina i dag. Det kinesiske tegnet for vest er satt sammen slik:

  • En
  • Person
  • Innhegning

Man må i det minste si at en slik sammensetning av tegn er en merkelig løsning for himmelretningen vest.

Begynnelse
Tegnet for begynnelse er satt sammen slik:

  • To
  • Personer 

Det kan være at tegnet peker tilbake på Adam og Eva, men det kan også selvsagt være at tegnet har en annen forklaring.

Negativt
Så kom slangen og fristet og løy for menneskene, ifølge Bibelen. Det kinesiske tegnet for noe negativt, eller nei eller ikke, består av:

  • Slange
  • To trær (som også kan bety skog)

Man kan tenke seg at et slikt tegn kan ha oppstått uten noen tilknyting til skapelseshistorien. Når du legger deg for å sove under et tre og en slange kommer krypende ned fra greinene og biter deg, da er det absolutt noe negativt. Når man så skulle fortelle om helt andre ting som var negative, tegnet man en slange oppe i et tre, for det var noe av det  ekleste man kom på da man skulle finne opp et tegn som skulle bety «nei» eller «ikke». Kanskje. Eller kanskje ikke. Det er så mye annet negativt man kunne ha valgt. En stein i hodet. Krangel. Manglende mat. Jordskjelv. En løve som angriper. Hvorfor ble slange og trær valgt?

Djevel
Ordet djevel er satt sammen slik:

  • Hemmelighet
  • Mann
  • Hage
  • I live

I Bibelen står det: «Da sa slangen til kvinnen: «Dere skal slett ikke dø!» Det var slangens påstand, eller "hemmelighet", til Adam og Eva.

Frister
Ordet frister er satt sammen slik:

  • Djevel
  • To trær (eller skog)
  • Dekke

Kan dekke ha noe med at Adam og Eva dekket til sine nakne kropper etter at fristeren hadde lurt dem?

Lyst/grådig
Det var Eva som fikk lyst å spise av det ene treet. Det kinesiske tegnet for lyst eller grådig er slik:
  • Kvinne
  • To trær (eller skog)
«Da ble øynene deres åpnet, og de skjønte at de var nakne. De flettet sammen fikenblader og bandt dem om livet.»

Det kinesiske tegnet for naken er satt sammen av mann (eller menneske?) og frukt. Hva har frukt med nakenhet å gjøre, hvis det ikke er snakk om Adam og Eva? Vel, jeg kjenner ikke kulturen som kineserne hadde for 4000 år siden, så det kan jo hende det finnes en annen forklaring enn Adam og Eva.

Et annet tegn for naken er visstnok satt sammen av klær og frukt. Igjen må man lure på hvorfor frukt er med. Hvorfor ikke havregryn, en seng eller en innsjø?

Smerte
Da Adam og Eva tok en bit av frukten på treet, ble en av konsekvensene at kvinnen kom til å føde med smerte. Det kinesiske tegnet for smerte er satt sammen av disse tegnene:

  • Bit/del
  • To trær (eller skog)

Hva har trær og bit med smerte å gjøre? Tja, du kan få bit av et tre i hodet, og da gjør det vondt. Men en slik forklaring virker som et langskudd.

Eldre bror
Tegnet for eldre bror er satt sammen slik:

  • Munn (person)
  • Mann

I gammel kinesisk kultur var det den eldste sønnen som var talsmann for familien.

Vold
Husker du Kain og Abel i Bibelen? Husker du at Kain var storebroren som slo ihjel lillebroren Abel og at Gud satte et merke i pannen på Kain?

Vold eller voldsom på kineesisk er satt sammen av tre tegn:

  • Eldre bror
  • Merke
  • Person

Rettferdig / ikke skyldig
I Det gamle testamentet i Bibelen bestemte Gud at menneskene skulle ofre dyr som en symbolsk handling slik at de kunne anses som rettferdige overfor Gud. Det involverte gjerne et lam eller en sau. I Det nye testamentet i Bibelen blir Jesus omtalt som et lam som ofres for menneskene. Det er slik menneskene kan bli rettferdige overfor Gud.

Tegnet for rettferdig (ikke skyldig) er satt sammen slik:

  • Meg
  • Sau

Ordet meg er satt sammen av hånd og lanse (sverd/spyd). Du husker kanskje fra Bibelen at da Jesus hang på korset, stakk en romersk soldat sverdet i siden på ham for å være sikker på at han var død. Og i Bibelen blir Jesus kalt for et offerlam. Teologien går ut på at Jesus er Guds sønn som tar straffen for syndene til menneskene, slik at menneskene kan bli frelst. Jesus er offerlammet og får et sverd i siden, og de menneskene som tror dette, anses da som uskyldige/rettferdige overfor Gud.

Stor båt
Bibelen forteller om en verdensomspennende flom og at kun Noa, kona, sønnene og svigerdøtrene overlevde, i alt åtte personer, i et gigantisk skip. Det gamle kinesiske tegnet for stor båt inneholder tegnet for tallet åtte. Gjennom generasjonene er dette tegnet blitt endret noe slik at det ligner mer på tegnet for flere og ikke nøyaktig åtte. Men opprinnelig var det visst slik:

  • Fartøy
  • Åtte
  • Personer (munn/åpning)

Visstnok er åtte personer vanlig i kinesisk kultur, det leste jeg i alle fall en kommentar om uten at jeg har sjekket det nærmere. Poenget er at noen mener at man skal ikke legge for mye vekt på at det er nøyaktig åtte i dette tegnet. Eller man kan også snu på det: Hvorfor er tallet åtte viktig i kinesisk kultur, kan det kanskje ha røtter i fortellingen om Noa? Vi snakker tross alt om veldig gamle tegn.

Migrere
Har du hørt uttrykket babelsk forvirring? Historien er hentet fra Bibelen. I byen Babel begynte innbyggerne å snakke så ulike språk at de ikke forsto hverandre, det ble forvirring og dermed migrerte de i alle retninger. Det kinesiske tegnet for migrere er satt sammen slik:

  • Stor
  • Deling
  • Vest

Shang Di
Shang Di var en fjern gud som ikke ble dyrket av folket, men av overklassen eller keiserne. Den kinesiske ledelsen holdt seg til Shang Di i de tre første dynastiene i Kina: Hsia, Shang og Chou.

500 år før Kristus avsluttet Confucius «The Shu Jing» (Book of History). Der står det at keiser Shun levde før det første (Xia)-dynastiet, altså for omkring 4.000 år siden. Shun ofret til Shang Di.

Senere kom taoismen som oppsto omkring 4-500 år før Jesus ble født. Buddha-kulten kom til Kina fra India omkring 50 år før Jesus ble født.

Det finnes visstnok to kinesiske tegn for Shang Di. Det ene viser blant annet tre trekanter med spissene mot hverandre, noe enkelte tolker som tre munner eller tre personer, som av enkelte så tolkes videre til å vise en treenig Gud.

Over tid ble ordet Shang Di forkortet til Di (帝) Deretter begynte man å bruke ordet «himmel» (天) for Shang Di. Omkring 200 år før Kristus var Shang Di ganske glemt i kinesisk kultur. Buddisme og taosime overtok.

På 1700-tallet bestemte paven at katolikker ikke skulle bruke ordet Shang Di om Gud når de snakket med kinesere, men heller bruke ordet Tianzhu. Protestantiske misjonærer likte derimot å oversette Gud med Shang Di, eller eventuelt Shen, når de evangeliserte overfor kinesere. 


Bildet viser årlig ofring for å ære Shang Di, seremonien blir holdt i the Temple of Heaven i Bejing. Bygningen ble reist på 1400-tallet, så Shang Di ble ikke helt glemt i Kina. Foto: Wikipedia.

Når keiseren på 1400-tallet skulle ofre en okse eller en sau her, leste han opp en tekst som blant annet sa omtrent dette:

"I begynnelsen var det kaos. Mørkt og uten form. De fem elementene var ikke på plass. Heller ingen sol eller måne. Du, Shang Di, åndelig overhode, delte først de store delene fra de små, du skapte himmelen, jorden og mennesket." Shang Di er altså skaperguden, den øverste guden. Det betyr ikke at Shang Di er identisk med Gud som kristne tror på, men det er en del likheter. Visstnok bruker mange kristne kinesere ordet Shang Di om Gud. Det er deres ord for Gud.

De kinesiske røttene
Kinesere ser i dag på kristendommen som en vestlig religion og at den kinesiske kultur har de dypeste røttene i taoisme, buddhisme og kongfuzianisme. Det er religioner eller moralsystemer som oppsto opp til 500 år før Jesus ble født.

Men når man ser på de kinesiske tegnene, som går over 4000 år tilbake i tid, kan man få inntrykk av at de aller dypeste røttene går til historier om skapelsen, syndefallet, flommen og Babels forvirring. Mellom linjene kan man til og med lese om Jesus i disse skrifttegnene, selv om Jesus ble født 2500 år senere.

Men det kan som sagt diskuteres hvor langt man kan tolke tegnenes oppbygning. Er det bare snakk om tilfeldigheter? Overtolker man? Jeg mener at selv om man er ateist, kan man ikke slå fra seg muligheten for at kinesiske tegn og bibelhistorier har noe felles. Som ateist må man kun slå fra seg muligheten for at kinesiske tegn sier noe profetisk om Jesus.

Det er i alle fall ingen grunn til å mene at kristendommen i røttene er en vestlig religion, selv om pavens sete er i Roma og pop-kristendom fra Vesten har spredd seg med sine scenekirker og show. Jesus ble født i Betlehem i Midtøsten, ikke i Vesten.

Kommentarer

Dette var meget interessant.
Om jeg får lov kunne jeg godt tenkt meg å gjengi dette på min side.
Sjur Jansen, Bygge Mennesker sa…
Hei, Siri. Hyggelig at du likte artikkelen. Du kan bruke bildet mitt og vise tre eksempler, deretter kan du gjerne lenke til artikkelen min slik at folk kan lese resten hos meg.