På nettet klager enkelte kristne over at Norges øverste biskop brøt uniformsreglene i prinsessens konfirmasjon, biskopen hadde ikke på seg presteuniform under biskopuniformen. Jeg mener man må løftet blikket fra detaljene og heller forsøke å se det store bildet. Man må spørre: Hvorfor i all verden velger man å bruke uniformer blant kristne?
Først litt bakgrunnsinformasjon for deg som ikke er kristen eller som er fersk kristen:
Bibelen består av to hoveddeler som tidsmessig skiller seg fra hverandre. I den gamle delen er det mange regler, og det virker som at mange av dem kom fra Moses og ikke fra Gud. For i den nye delen kan vi lese at folk spurte Jesus: «Hvorfor har da Moses bestemt at…» Jesus svarte da: «Fordi dere har så harde hjerter, har Moses tillatt dere å…»
I den nye delen av Bibelen ser vi at personer fra ulike folkeslag blir kristne, de behøvde ikke å følge alle de gamle reglene.
I den gamle delen ser vi at det fantes prester og at det var regler for hvordan prestene skulle være kledd og hvem som kunne bli prester. Prestene utførte ofringer av dyr, på vegne av folket. I den nye delen ser vi derimot at det ikke finnes prester, altså kristne prester. Den teologiske forklaringen er at etter at Jesus utførte sin frelsesgjerning, falt behovet for å ofre vekk, for Jesus hadde ofret seg en gang for alle. Dermed var det ikke behov for særskilte prester.
I den nye delen av Bibelen blir alle kristne ansett som prester. Og når alle er prester, faller presteuniformer naturlig nok vekk, for det er ingen som skal skille seg ut i flokken og utføre en tjeneste på vegne av alle de andre.
I den nye delen av Bibelen ser vi at det fantes personer som åpnet sine hjem for andre kristne venner og naboer. De var ikke prester, men flere hundre år senere ble denne husvertrollen omdannet til en presterolle under påvirkning av romerske skikker og en overivrig keiser.
Denne ikke-kristne skikken med prester og uniformer har fortsatt helt frem til vår tid, derfor går dagens prester, diakoner og biskoper med uniformer.
Ulike kirkesamfunn har så laget sine egne uniformsregler. Hvilke farger skal uniformene ha? Hva slags emblemer er det lov å bruke? Når skal hvilke uniformer brukes? Hvem kan bruke de ulike uniformene? Og så videre. Man blir opptatt av detaljerte regler når man egentlig burde ha brukt kreftene på å finne tilbake til verdiene som de første kristne hadde: Alle kristne er prester. Vi møtes for bygge hverandre opp. Og så videre.
Den norske kirke har laget sine egne klesregler. Jeg leser altså på Facebook at folk kritiserer toppbiskop Helga Haugland Byfuglien fordi hun ikke hadde presteuniform under biskopuniformen, som reglene sier at biskoper skal ha.
Andre forsvarer toppbiskopen med si at biskopuniformen har jo en påsydd ramme som viser at hun er prest, derfor er det ikke nødvendig med en presteuniform under biskopuniformen. Dessuten er det varmt å ha på seg to uniformer. Jo da, men reglene sier noe annet! svarer andre og klager over at hvis de selv som prest gjør en uniformstabbe eller strekker reglene litt, kan det vanke kjeft fra høyere opp i hierarkiet.
Og kritikken fortsetter mot biskopen: Den påsydde rammen er ikke i riktig farge for årstiden. Ikke bare det, men reglementet sier at biskopuniformen skal tas av når biskopen skal preke. Nei, nei, svarer andre, reglementet ble endret for noen år siden, nå er det valgfritt om forrettende prest (som kan være en biskop) vil ha på messehagel eller ikke under prekenen.
Slike regler og diskusjoner har ingenting med de første kristne å gjøre. Fokuset er helt feil.
Man kan drøfte hvorfor man hadde prester og prestedrakter i den gamle delen av Bibelen, et svar kan være at de var nødt til ha noen som tok ansvar for å holde troen levende ved hjelp av ritualer, for Jesus hadde ennå ikke utført sin frelsesgjerning. Man må uansett ta inn over seg at Det nye testamentet ikke nevner kristne prester i samlingene.
Jeg synes Den norske kirke bør slutte med uniformer. Da sparer man penger og man slipper unyttige diskusjoner om brudd på uniformsreglene. I tillegg dempes de hierarkiske signalene som uniformene uttrykker. Slike uniformer lærer opp menigheten til at det er kun presten som skal døpe og det er presten som har førsteretten til å preke, det er skikker man ikke finner blant de første kristne.
Ved å møtes uten hierarki og uniformer, åpner man for de opprinnelige kristne verdiene. Kristne bør bygge mennesker, ikke regelverk.
(Bildet er pressefoto fra Den norske kirke, med biskop/preses Helga Haugland Byfuglien. Jeg har lagt oppå et utsnitt av uniformsreglene.)
Nedenfor har du flere artikler om prestedrakter og prestetjeneste:
Romerstaten står bak bispeluen
Nye arbeidsklær i Den norske kirke
Engeske prester vil gå i vanlige klær
Hvordan påvirker ansettelseskontrakter Kirken?
Slik åpner du en telefonsamtale med en ortodoks prest
Det er forbudt å sitte ved siden av meg. Sa presten.
Og prestene kan sitte i hver sin trekasse
Pavens hvite hatt og andre hierarkiske plagg blant kristne
Hvorfor fins det kirkebygninger?
Prestedraktene til ortodokse kristne
Prester vet lite om de første kristne
Musikere eller diakoner i kirken?
Si nei til prestedrakter
Prestekjolens paradoks
Kommaliturgien i Den norske kirke
Siste mote innen kvinnelige prestekjoler
Hedenske røtter i kirken
Egne underbukser til prester og pastorer?
Hva ville du ha sagt hvis kona kjøpte en kjole til 13.000 kroner?
Altertjeneste gått ut på dato
Kirkemøtet strammer inn liturgien. Priska og Akvillas blåser i nye regler.
Hva kirkemøtet burde ha drøftet
Kjøp gjerne boken min "De første kristne". Les mer om den her:
E-bok
Papirbok
Kommentarer