Gå til hovedinnhold

For englenes skyld – hva mente Paulus med det?



Når man drøfter kristelig likestilling, hører det med å se på hodetekstene til Paulus. Og i en av dem skriver Paulus «for englenes skyld», noe som er vanskelig å tolke. Mer om det straks, men først litt om ordet hode: 

Det greske ordet kefale betød i antikkens tekster nesten aldri overhode, men for eksempel opphav, kilde eller liv. Når Paulus skriver i Bibelen at mannen er kvinnens opphav, er det antagelig for å slå tilbake en annen religion som påsto at kvinnen ble skapt først.
  • Religionen i Efesos: Kvinnen ble skapt først og skal herske over mannen. 
  • Kristendommen: Mannen ble skapt først og skal ikke herske over kvinnen. 
Ordet kefale kan også bety kroppsdelen hode, altså hodeskallen. Ordet hode er derfor en passende oversettelse når Peter ber Jesus vaske ham på hodet (Joh 13:9), men man kan diskutere om hode er en passende oversettelse til norsk når det gjelder de to kefale-tekstene til Paulus, som ofte kalles "hodetekstene". Du finner tekstene i 1. Korint 11:3 og Ef 5:23. Det står i norsk oversettelse at mannen er kvinnens hode, men det kan like gjerne oversettes til at mannen er kvinnens opphav eller livgiver. 

Så over til «for englenes skyld»: 

I en av hodetekstene skriver Paulus også om langt hår og kort hår. Den gangen signaliserte man mye med håret, blant annet slaver og prostituerte ble tvunget til å ha kort hår. Kvinner lenger opp i samfunnslagene hadde langt hår.

Paulus skriver om de kristne samlingene der kvinner ba eller profeterte. Det er da han sier at kvinner burde ha noe på hodet, for englenes skyld. Hva mente han med det? 

Paulus skriver: "Men en kvinne som ber eller taler profetisk med utildekket hode, fører skam over sitt opphav. Det er jo akkurat det samme som å være snauklipt."

Å ha noe på hodet, enten langt hår eller et skaut, indikerte at kvinnen hadde en viss status. De skulle bære sin autoritet og frihet (exousia) på hodet, for englenes skyld. 

Angelos betyr sendebud og kan være enten engler eller mennesker som kommer med beskjed.

I Matteus 11:10 kalles Johannes døperen for angelos, eller budbærer på norsk. 

Det kan være at Paulus tenker på mennesker som kommer med beskjed, og at disse ikke tilhører menigheten, de skal se at de kristne ga prostituerte og slaver samme respekt, posisjon, autoritet og frihet som de andre i flokken.

Tenk deg at slaver og prostituerte fikk fri noen timer fra slaveeieren, men så sendte slaveeieren ut et sendebud (angelos) til menigheten om at nå var fritiden over for denne gang.

Og når sendebudet kom inn i stua der det var en kristelig samling, ville han kjenne igjen sin kvinnelige «kollega» og se at her blant de kristne hadde hun tatt på seg et hodeplagg som indikerte at hun hadde samme status som de andre kvinnene.

Men så måtte hodeplagget tas av på vei ut døra, for hjemme hos slaveeieren måtte hun vise at hun hadde kort hår og var av lavere rang. Et annet ord fra Paulus viste at de første kristne ikke gjorde forskjell på slave eller fri, på kvinne eller mann, på jøde eller greker. Sendebudet hadde fått noe å tenke på uten at et ord var sagt, ved at slaver og prostituerte hadde på seg "hår".

En annen mulighet er at Paulus tenkte på engler. Men da vet jeg ikke hvorfor et hodedekke skulle være til nytte. Det kan være at han tenkte på de falne englene som er nevnt i GT og som fikk barn med kvinner, noe som førte til mye ondskap på Jorda og senere Noas flom som skulle rydde unna ondskapen. Men det er muligens i konflikt med hva som står i Judas 1:6-7, der står det at Gud holder disse englene (eller en tilsvarende type engler) i lenker, med andre ord burde det ikke være nødvendig for kvinner i de kristelige samlingene å vise disse englene noe som helst med sine hodeplagg. 

Det enkleste løsningen på «for englenes skyld» er at angelos like gjerne kan bety en menneske som kommer med beskjed. Altså et menneske som ikke tilhører menigheten, banker på døra og kommer med beskjed. Da kunne sendebudet observere ikke-hierarkiet uttrykt i klesplagg. Sendebudet kunne se at prostituerte og slavekvinner hadde samme åndelige autoritet som de andre i menigheten, for de bar autoritet og frihet på sitt hode og de deltok på samme måte som de andre: "som ber eller taler profetisk".

Det er mange som forsøker å tolke hodetekstene til Paulus og det er mange som mener at de viser et hierarki mellom mann og kvinne. Man tenker seg at hode betyr overhode og at mannen skal bestemme over kvinnen.  Men det er også mange som mener at kefale betyr opphav/kilde/liv og som ikke tolker hodetekstene hierarkisk.

De som tolker hodetekstene hierarkisk, legger vekt på at Paulus sier at kvinnen er mannens ære og ble skapt for mannens skyld :

"Mannen skal ikke dekke hodet, for han er Guds bilde og ære. Men kvinnen er mannens ære. For mannen ble ikke til av kvinnen, men kvinnen av mannen. Mannen ble heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens. Derfor skal kvinnen for englenes skyld ha noe på hodet, som et myndighetstegn." 

Her er det viktig å lese også de neste setningene: "Men i Herren er ikke kvinnen uavhengig av mannen, og mannen er ikke uavhengig av kvinnen. For som kvinnen ble til av mannen, blir mannen født av kvinnen, men alt er fra Gud."

Niklas Piensoho er pastor/forstander i Filadelfiakyrkan Stockholm som er en menighet i Pinsebevegelsen. Han er en av mange som forsøker å tolke hodetekstene:


Hodetekstene til Paulus er altså vanskelige fordi de kan tolkes på ulike måter.  Jeg forsøkte å tolke hodetekstene i 2008. 

Generelt tolker jeg Bibelen til at de første kristne gikk inn for likestilling mellom kvinner og menn i ekteskap og kristenlivet ellers: 
Eller se alle artikler som er tagget med likestilling

Foto øverst: Pixabay / Anaterate

Kommentarer