Nå er kunstig intelligens (KI) gratis tilgjengelig på nettet med programmer som ChatGPT og InstructGPT. Det er svært imponerende hva disse programmene produserer av tekster på et blunk. Men noen ganger kan tekstene inneholde faktafeil eller andre svakheter, advarer utviklerne. Uansett er det gøy å be en slik "kunstig hjerne" gi svar på spørsmål eller oppgaver.
Man kan stille samme spørsmål flere ganger og få ulike svar.
Her er noen tester jeg gjorde:
Hvem var Priska i Bibelen? Svar på norsk.
KI: Priska i Bibelen, også kjent som Prisilla, var en kristen kvinne som var gift med Aquila, en jødisk håndverker. Hun og Aquila var disipler av Jesus og ble nevnt flere ganger i Det nye testamente. Priska og Aquila bodde og arbeidet i Korint, og de ble beskrevet som værende "kristne fra det første", noe som tyder på at de var blant de første kristne i denne byen. De ble også nevnt som værende viktige medlemmer av den kristne menigheten i Korint, og Priska ble nevnt som en "arbeidende kvinne" som bidro til å spre kristendommen i området. Priska og Aquila var også godt kjent for å ha vært venner og medarbeidere med Paulus, og de hjalp ham med hans arbeid som misjonær i Korint.
Den kunstige intelligensen henter sin informasjon fra internett og klarer selv å formulere setninger. Til en viss grad kan det minne om Wikipedia der flertallet av forfatterne bestemmer hva som skal stå, selv om flertallet kan ta feil noen ganger. Dersom det finnes svært mange artikler på internett som inneholder samme påstand, som kan være feil, vil antagelig den kunstige intelligensen anta at påstanden er riktig og gjengi den slavisk.
Her er et eksempel på at den kunstige intelligensen tok feil:
Kan du nevne navnene til noen pastorer i Bibelen? Svar på norsk.
KI: Ja, det finnes mange pastorer nevnt i Bibelen. Her er noen eksempler:
Peter: Peter var en av Jesu disipler og ble senere kjent som en av de viktigste lederne i den kristne menigheten. Han ble kalt "Cephas" på aramæisk, som betyr "stein", og ble senere kalt "Petrus" på latin. Peter ble også nevnt som en "oversteprest" eller "biskop" i den kristne menigheten i Jerusalem.
Paulus: Paulus var også en av Jesu disipler og ble senere en av de mest kjente og innflytelsesrike missionærene i kristendommens historie. Han reiste rundt og forkynte om Jesus og hans læresetninger, og han skrev mange av brevene i Det nye testamente.
Timoteus: Timoteus var en ung mann som ble nevnt som en av Paulus' medarbeidere og disipler. Han ble omtalt som en "tjener" eller "pastor" i den kristne menigheten, og han ble sendt av Paulus for å hjelpe til med å organisere og lede menighetene i Ephesus og Korint.
- Titus: Titus var også en av Paulus' medarbeidere og disipler, og han ble nevnt som en "tjener" eller "pastor" i den kristne menigheten. Han ble sendt av Paulus for å hjelpe til med å organisere og lede menighetene på Kreta.
Min kommentar: Det er kun Jesus og Peter som får ordet pastor (hyrde) knyttet til seg i Det nye testamentet. Jesus blir kalt den gode hyrde og overhyrde. Og Peter får oppdrag fra Jesus om å være hyrde for sauene hans. For øvrig sier Det nye testamentet at det finnes mange hyrder, lærere, misjonærer (apostler) og så videre, men ingen øvrige personnavn knyttes til hyrder.
Peter blir for øvrig heller ikke kalt "øversteprest" i Bibelen, den kunstige intelligensen tar feil flere steder i dette svaret.
Rundt omkring på nettet er det mange som skriver at for eksempel Timoteus var en pastor, og dette fanger den kunstige intelligensen opp, men det står ikke i Bibelen at han var pastor. Bibelen bruker disse ordene om Timoteus: Disippel, evangelist, apostel, medarbeider, Kristi Jesu tjener. Men for all del, det kan jo hende han også ble omtalt som pastor den gangen av noen av sine venner.
Det hender jeg selv omtaler Priska som pastor, selv om det ordet ikke brukes om henne Bibelen. At hun og ektemannen var pastorer er en logisk slutning fra min side når man ser hvordan Paulus hilser til personer i sine brever.
De første kristne hadde ikke kirker, men holdt sine samlinger i hjemmene. Paulus hilser til flere slike husmenigheter og til dem som åpnet sine hjem, for eksempel Priska og Akvilas, uten å hilse til noen andre som omtales som pastorer. Logisk faller hilsningene på plass når disse husvertene var pastorer. Og derfor er det ikke urimelig å omtale Priska og Akvilas som pastorer. Det er mer naturlig å omtale ekteparet som pastorer enn å omtale Timoteus som pastor, for han var først og fremst misjonær.
Men det var ikke vanntette skott mellom merkelappene og oppgavene den gangen. Også Priska og Akvilas kan gjerne omtales som misjonærer, de hjalp jo Paulus i hans tjeneste som misjonær.
Men hva er poenget med å grave seg inne i slike detaljer? Mitt poeng er: Man har i lange tider brukt detaljer i Bibelen i forsøk på å konstruere hierarkiske ordninger som har flere negative bivirkninger enn fordeler og som faktisk ikke går opp logisk med andre detaljer. Når man undersøker detaljene, kan de faktisk peke ut et helt annet paradigme enn hva dagens kirker er preget av.
Kommentarer