Gå til hovedinnhold

Gnostikernes innflytelse i urmenighetene

Det nye testamentet står for gjensidig underordning, altså likestilling og respekt, i menighetslivet og i ekteskapet. Men i urmenighetene dukket det opp gnostikere som mente at kvinnen skulle stå over mannen. Det ville ikke Paulus ha noe av.

VERDENSHISTORIENS FØRSTE EVANGELIST VAR EN KVINNE
Da Jesus møtte kvinnen ved brønnen, og ga henne evangeliet, ble hun verdenshistorens første evangelist. Hun gikk inn i byen og fortalte om sitt møte med Jesus. Mange ble kristne.

Senere i Det nye testamentet kan vi lese om en annen kvinne som het Priska. Hun veiledet til og med Apollos. Han var ingen lettvekter. Om Apollos står det at han satte jødene ettertrykkelig på plass da han beviste ut fra Skriftene at Jesus var Messias.


Paulus nevner mange kvinner som sine misjonskolleger og han hilser til det vi i dag kaller kvinnelige pastorer. Likevel har det festet seg to påstander om kvinner som det er vanskelig å bli kvitt: 1: Mannen skal være kvinnens sjef i ekteskapet. 2: Kvinner skal ikke undervise i menigheter.

For å forsvare disse to påstandene, blir gjerne bibeltekster nappet ut av sin sammenheng. For eksempel blir skapelsesberetningen misbrukt. Der blir Eva kalt for ”ezer”, det hebraiske ordet for medhjelper. Dermed hevder mange at dette må bety at Adam skal være sjefen og Eva bare hans tjener. Men det samme medhjelper-ordet brukes også om Gud. Adam var ikke sjefen til Gud.

LANDSKAPET
Landskapet i NT viser at det var gjensidig underordning både i menigheten og i ekteskapet. Paulus hilser for eksempel til en kvinne og menigheten som møttes hjemme hos henne. Hvis det bare var menn som kunne være som hyrder (pastor) og samle flokken, er det rart at Paulus ikke kjefter på henne. Det fantes forøvrig ikke kirkebygninger, så alle menigheter var husmenigheter. Husmenigheten i denne kvinnens hjem var ikke noe unntaksordning i mangel av en bygning eller en mann.

Det er i det hele tatt merkelig at Paulus hilser til husvertene i sine brever, men han nevner ikke en eneste pastor. Jeg synes jeg har en veldig god teori om dette. Det er at husvert = pastor. Det fantes altså både kvinner og menn som var pastorer, for det var både kvinner og menn som åpnet hjemmene sine.

GNOSTISK LÆRE
Men så dukker det opp noen kvinneavsnitt fra Paulus som ved første øyekast ser ut til å være stikk i strid med resten av NT og Paulus synspunkter ellers. De finnes i brevet til korinterne og i brevet til Timoteus. Mitt syn er at han i begge brevene argumenterer mot gnostikere som hadde dukket opp i menighetslivet.

Den gnostiske lære gikk blant annet ut på at Eva er frelsesfigur, at morderen Kain var en helt, at Moses var en løgner, at Gud er ond og at Slangen burde tilbes.

Når Paulus skriver til Timoteus, åpner han med intensjonen med brevet. Det er å stanse undervisning som ikke er av den kristne lære. Litt ut i brevet skriver han om ”de gamle koners myter” eller ”gamle ikke-kristne kvinnemyter” eller "ikke-kristne myter som gamle kvinner kommer med”. Jeg vet ikke hva som er beste oversettelse. I norske bibler har man dessverre fjernet den kvinnelige fargen i dette avsnittet. Slik forsvinner en av ledetrådene til at Paulus egentlig argumenterer mot gnostisismen – en lære som satte kvinnen over mannen.

Hvorfor man har fjernet den kvinnelige fargen i ordet, og bare skriver "ugudelige myter", vet jeg ikke. Men kanskje er det resultat av misforstått politisk korrekthet. 1930-oversettelsen er ikke slik. Den sier: ”Men vis fra dig de vanhellige og kjerringaktige eventyr; øv dig derimot i gudsfrykt!” (1. Tim 4:7)

Det er flere ledetråder til at Paulus argumenterer mot gnostisismen. Den gnostiske lære så på skapelsen som selve syndefallet, og lovet frelse ved at kvinnen frigjorde seg fra ekteskap og fødsler. Læren oppfordret kvinner til å ikke gifte seg og få barn, men heller formidle den gnostiske læren.

Og det er slike temaer Paulus forsøker å slå tilbake i brevene. Han kaller det for eksempel demoners lære å forby folk å gifte seg.

VILLE SJEFE OVER DUMME MENN
Gnostikerne mente at Eva ble skapt først. Når Paulus poengterer at det var Adam som ble skapt først, må dette ses i lys av at han argumenterer mot gnostisk lære. Jeg tror neppe han mente at rekkefølgen hadde betydning. Gnostikerne mente også at kvinnen sto over mannen og skulle være hans lærer. Hun skulle være lærer for mannen i den sanne kunnskap slik de mente Eva hadde vært for Adam. Også dette slår Paulus tilbake. Gnostikerne mente også at kvinnen hadde et godt forhold til Slangen som de derfor dyrket. Slangen kom med gode hemmeligeter som kvinnen skulle bringe videre. Også dette er deler av en forvrengt skapelsesberetning som Paulus vil rydde opp i.

Dermed ble teksten fra Paulus slik: ”Jeg tillater ikke en kvinne å undervise eller bestemme over mannen, hun skal være stille. For Adam ble skapt først og så Eva. Og det var ikke Adam som lot seg lokke, men kvinnen lot seg lokke og brøt budet. Men hun skal bli frelst gjennom barnefødselen – bare de viser forstand og lever i tro, kjærlighet og hellighet.”

Uttrykket ”bestemme over mannen” står i en negativ valør: Rive til seg, ta kontroll over, dominere. Ordet heter authenteo på gresk, og er
veldig kraftig og negativt. Det er brukt kun én gang i hele NT, så det mår være snakk om et helt spesielt forhold eller poeng. Ordet betyr:
  • En som med sine egne hender dreper en annen eller seg selv
  • En som handler ut fra sin egen autoritet, eneveldig
  • En absolutt sjef
  • Å styre eller utøve dominans over en annen

Paulus argumenterer mot denne gnostiske læren og sier at først skapte Gud mannen. Slik er mannen ”viktig”. Men det er kvinnen som føder frelseren. Slik er kvinnen ”viktig”. Begge er ”viktige”. På den måten slår han tilbake mot den gnostiske læren som mente at kvinnen ble skapt først og derfor var viktigst. Han slår også tilbake at det var noe bra Slangen kom med. Paulus poengterer at kvinnen brøt budet. Paulus vil fortelle at det er Gud som er god, ikke Slangen. Kvinnen brøt med Gud, det gode.

Det er egentlig ikke viktig hvem som hadde hvilken rolle i skapelsesberetningen. Poenget til Paulus er ikke å forsøke å sette kvinnen i en lavere posisjon enn mannen fordi han poengterer at det var hun som lot seg lokke. Hans poeng er å slå tilbake gnostisk lære.I korinterbrevet går Paulus løs på Adam, ikke Eva. "For slik alle dør på grunn av Adam, skal alle få liv ved Kristus."

FØD ET BARN OG BLI AUTOMATISK KRISTEN?
Alle vet at kvinner hadde blitt undertrykt av menn i århundrer. Ingen behøvde å opplyse kvinnene som levde på den tiden om den forbannelsen. Men da Jesus Kristus ble født, kom det frigjørende budskapet. Fra den fødselen, som Paulus nevner, er det en ny verdensordning for dem som velger å bli med på den. Derfor sier Paulus at det ikke er forskjell på kvinne og mann, jøde eller greker, osv. Og i Efeserbrevet sier Paulus: ”Vær hverandre underordnet i ærefrykt for Kristus!” Det er ikke automatikk i en slik ny verdensordning, sier Paulus. Man må vise forstand, leve i tro, kjærlighet og hellighet.

Og man blir ikke frelst ved å føde et barn. Det er ikke det Paulus mener når han sier at kvinnen skal bli frelst gjennom barnefødselen. Gnostikerne mente at frelsen lå i å ikke føde barn. Men Paulus sier motsatt: Frelseren ble jo født som et barn.

Samtidig må vi huske at Paulus var positiv til single uten barn. De har bedre tid til å gjøre tjeneste for Gud, mente han. Hans synspunkt er altså ikke at kvinnens oppgave er å føde barn eller noe slikt. Når han bruker uttrykket ”frelst gjennom barnefødselen”, så må vi huske at han argumenterer mot gnostikerne. De mente at det lå frelse i å ikke føde.

PAULUS FORMANTE OGSÅ MENNENE
Paulus skriver andre steder at kvinnen eier mannens kropp og mannen eier kvinnens kropp, at det ikke er forskjell på kvinne og mann osv, altså at det skal være en gjensidig underordning.

Paulus formante både kvinner og menn. Et sted var det vanlig at mennene misbrukte bønnestunden til å legge frem argumenter i pågående krangler. Da sier Paulus at han vil at mennene skal løfte rene hender uten sinne og trette. Var det bare mennene som ba, forresten? Nei, rett før dette avsnittet kommer Paulus med en oppfordring til hele menigheten om å ”bære fram bønn og påkallelse, forbønn og takk for alle mennesker.” Både kvinner og menn ba høyt. Alle deltok i menighetslivet. Både menn og kvinner var pastorer eller dro på misjonsreiser. Det viser resten av NT.

Det er ingen som tolker avsnittet om at menn ikke skal bruke bønn som diskusjonsinnlegg til at det er ok at kvinner gjerne kan gjøre det. Man kan ikke nappe ut et avsnitt uten å sammenligne med resten av brevet eller resten av NT. Dette avsnittet står rett før det kjente og omstridte avsnittet om at Paulus ikke vil at kvinner skal undervise eller herske over mannen. Da bør man heller ikke nappe ut dette avsnittet uten å se hvilken sammenheng det står i.


Kommentarer