Du har sikkert lest kommentarer som dette i sosiale medier: "Folk fikk det verre da den kristne troen kom til Norge. De kristne trodde også at Jorda var flat og de motarbeidet vitenskap gjennom århundrene. Heldigvis kom ateistene og reddet vettet til oss alle i opplysningstiden. Og først da begynte man å snakke om at alle mennesker har samme verdi."
Dette narrativet er feil.
Det samme feilaktige narrativet finnes dessverre i lærebøker for barneskoler og ungdomsskoler i Norge, men da med en penere innpakning hvor man benytter overdrivelser, utelatelser eller skeive fremstillinger.
Boken "Lurt av læreboken?" er skrevet av Bjørn Are Davidsen. Medforfattere er Ole Petter Erlandsen og Torgeir Landro. I boken viser Davidsen mange eksempler på hvordan lærebøker feilaktig eller skeivt beskriver kristendommens innflytelse og historie i Europa og Norge.
Det er ikke dermed sagt at lærebokforfatterne bevisst feilinformerer. Kanskje forklaringen er at forfatterne selv leste lærebøker som ga dette feilaktige inntrykket, dermed tar de ikke bryet med å sjekke kildene.
Barn skal i skolen lære kildekritikk, de skal trenes i å avsløre falske nyheter og de skal lære å finne troverdige kilder til påstander som settes frem. Når de leverer oppgaver, må de ofte legge ved kildeliste. Det rare er at i lærebøker sjelden finnes henvisninger til kilder. Elevene lærer dermed indirekte fra lærebøkene at man skal stole på autoriteter, man skal ikke sjekke kildene.
Det lages nå nye læreplaner – det betyr at nye lærebøker må utarbeides. Boken til Davidsen er derfor ekstra aktuell. Anbefales!
Les også
Bloggartikkel av Bjørn Are Davidsen (ekstern lenke)
Leserinnlegg av Bjørn Are Davidsen i Dagen (ekstern lenke)
Intervju i Sambåndet (ekstern lenke)
Lærebøker favoriserer livssynshumanismen
Misjonerer for ateisme i norske skoler
Lærebøker om kristne har gått ut på dato
Elevene er sure på de kristne – for de kristne innførte skoler i Norge...
Kristne fikk trykt de første bøkene i Norge
Kommentarer