Gå til hovedinnhold

Predikantkonferansen: Gjestfrihet er viktig...

Det er svært vanskelig å fremelske gjestfrihet når man samtidig går inn for aktivitetskirker, store visjoner og hierarkier (lederskap). "Gjestfrihet er viktig", ble det hevdet i går fra en av talerne på årets ledersamling i Pinsebevegelsen i Norge. Dette i følge avisen KS.

Jeg skrev "hurra" da jeg leste at pinselederne skal begynne å se enkeltmennesker. Og når man nå følger opp med en oppfordring om å være gjestfri, da begynner det å henge sammen. Nå oppdaget jeg at jeg skrev visst "hurra" også ved fjorårets ledersamling. Også den gangen ble det oppfordret til at enkeltmennesker er viktig.

Men svært få er villige til å ta inn over seg nye holdninger og gjøre dem til nye ordninger. Med ny ordning mener jeg at man tar konsekvensen av at man sier "gjestfrihet" og "enkeltmennesker" og derfor trapper ned de tradisjonelle kirkene og legger mer vekt på samlinger i hjemmene. Å starte opp husgrupper uten å trappe ned på antall tradisjonelle gudstjenester betyr at man egentlig ikke har omprioritert. Man har egentlig ikke skiftet holdning. Enkeltmennesker og gjestfrihet er fremdeles på annen plass.

Ordet gjestfrihet klinger dårlig sammen med hierarki (lederskap). Eller står du virkelig i døra når gjestene kommer og sier at du skal være sjefen til alle?

Her er er noen ord som klinger bra sammen:

Tjener - gjestfrihet - venn - omsorg - husmenighet - varm mat - enkeltmennesker - dele - kjærlighet - bygge mennesker

Her er mitt 2007-hurra
Her er mitt 2008-hurra

Jeg tror ikke lederne kommer til å snu opp ned på dagens tradisjonelle menigheter. Antagelig vil jeg også i 2009 rope hurra over flotte ord. Jeg har større tro på deg som er underordnet og langt nede i kirkehierarkiet. Jeg tror det er lettere for deg å trappe ned på noen aktiviteter og heller invitere noen hjem. Du kan gjøre nye holdninger om til nye ordninger.

Kommentarer