Gå til hovedinnhold

Tradisjonen endrer mening om Galileo Galilei

Vatikanet skal reise en statue av Galilei i hagen, skriver Aftenposten i dag. Dette er nok et eksempel på at den kirkelige Tradisjon er vinglete og at man som kristen ikke må legge vekt på den. Selv har jeg "Skriften alene" som prinsipp når jeg skal gjøre meg opp en mening om teologiske spørsmål.

"Skriften alene"-prinsippet kan inneholde helt ulik tilnærming til Bibelen. Prinsippet kan inneholde alt fra bokstavtro detaljlesing til romslig "Paulus gjorde så godt han kunne etter de rammene han levde under og vi kan ikke bry oss om alt han sa." Derfor kan både konservative og liberale kristne være tilhengere av prinsippet.


Poenget med "Skriften alene"-prinsippet er at Tradisjonen, altså mengder med brev, dokumenter, kultur og kirkelige vedtak utenfor NT, ikke kan være avgjørende teologisk.

Da apostlene var døde, ser vi en utvikling der man forlater en del av opprinnelige kristne verdiene. På 1500-tallet holdt katolikkene så et konsil i Trient der man slo fast at den kirkelige meningstradisjon hadde samme autoritet som Bibelen.

GALILEI I HUSARREST
Inkvisisjonen plasserte Galilei i husarrest fordi han mente at jorda går rundt sola. Han fikk riktignok en femroms leilighet med tjener og fin utsikt midt i Roma, men det er selvsagt forkastelig å sette noen i hussarrest for sine meningers skyld.

Den var den kristne Kopernikus som i 1507 brøytet vei for Galileis teori. Kopernikus ventet helt til 1543 før han publiserte sin teori, skriver Bjørn Are Davidsen i boka "Da kvinnen fikk sjel". Galilei ble født noen år senere, i 1564.

Davidsen opplyser også at Galilei bommet med sin teori om at solflekkene og jordas bevegelse var skyld i flo og fjære. Også dette var et tema han kranglet med paven om.

Med til historien hører også at den katolske jesuittordenen anerkjente og roste Galilei allerede i 1610. Galilei selv offentliggjorde mange av jesuitt-astronomenes oppdagelser som sine egne.
Bildet er altså ikke helt ensidig. Det var kristne på begge sider i den vitenskaplige debatten. Og Galilei hadde både en ufin oppførsel og han hadde ikke rett i alt. Les mer i boka i Davidsen.

TRADISJONEN TAR FEIL
Historien om Galilei viser at Tradisjonen endrer mening. Derfor kan ikke skrifter fra kirkefedrene ha avgjørende teologisk betydning. Dette gjelder for eksempel synet på kvinnelige prester eller at biskop er hierarkisk over prest. Selv mener jeg at NT viser at biskop og prest opprinnelig var samme tjeneste/person og at det dermed umulig kunne ha vært noe hierarki involvert der. Det er den senere Tradisjon som har laget denne hierarkiske konstruksjonen.

At både biskop, prest og pastor var opprinnelige samme tjeneste, kommer frem slik:
• Tilsynsmann (Gresk: episkopois -> biskop)
• Eldste (Gresk: presbuteros -> prest)
• Hyrde (Gresk: poimen. Latin: pastor)

Les så Apg 20 i NT der Paulus snakker til de eldste og ber dem være tilsynsmenn og hyrder:

"Fra Miletos sendte han bud til Efesos og kalte til seg menighetens eldste. Da de var kommet, talte han til dem: (.....) Ta vare på dere selv og på hele den flokken som Den hellige ånd har satt dere til å være tilsynsmenn for! Vær hyrder for Guds menighet, som han vant ved sitt eget blod."

Enkelte mener at det finnes en språklig nødutgang der man likevel kan lande på at prest og biskop opprinnelig var to tjenester. Påstanden er at ordet prest fungerte både som fellesord og som spesialord samtidig. Dette avviser jeg her.

Kommentarer