Gå til hovedinnhold

Løsning for Bredtvet kirke: Hjemmemøtene til Hans Nielsen Hauge

Bredtvet kirke skal selges og presten protesterer, skriver Vårt Land i dag. Jeg kjørte forbi denne kirken for en tid tilbake, den ligger på eiendommen der Hans Nielsen Hauge bodde på 1800-tallet. Det er reist en bauta til minne om ham utenfor kirken. 


Hauge gikk inn for å holde kristne samlinger i hjemmene. Bredtvet menighet skrev på sine nettsider i 2009 at de var stolte av arven etter Hauge og ville bygge videre på den. Ja, da er det vel ok med husmøter, er det ikke? Og da trenger man vel ikke en så stor kirkebygning?

Selv om jeg er for organiske samlinger for kristne, er jeg ikke i mot at kristne går sammen om enkelte fellesbygninger. Og om man da skal velge Bredtvet-bygningen eller en annen bygning, det har jeg ikke noen mening om, for jeg kjenner ikke lokalene. Men man trenger ikke en fellesbygning for hver lokale gruppe av kristne, det koster for mye og trekker fokuset vekk fra viktige dimensjoner i menighetslivet.

Min oppfordring er: Benytt sjansen til å tenke nytt nå når kirkebygninger skal selges. Start hjemmesamlinger.

Kommentarer