For kristne flest er det trist at en kirkebygning selges, slik Vårt Land skriver om i avisen. Sigerfjord metodistkirke er solgt og blir nå leiligheter. Noen ganger kan slik skje rett og slett på grunn av generell fraflytning, andre ganger skyldes det at menighetslivet dør ut.
Når en kirke selges, og gjerne selges for å brukes til noe annet enn kirke, da kan det fanges opp av avisene. I andre steder i verden har kirker for eksempel blitt til diskoteker eller puber.
Det man fort kan glemme, er at det også går den andre veien. Men det skjer gjerne under radaren, så det havner ikke så lett i avisene. Det fins kristne i Norge som hovedsaklig møtes i hjemmene, for eksempel i små leiligheter.
Ofte er det dessverre sli at teller gjerne det som er lett å telle, slik som budsjett, aktiviteter og ansatte. Pluss kirkebygninger fordi de skiller seg ut i bygningslandskapet. Så styrer man etter det som er lett å telle. Det kan gi menighetslivet noen negative bivirkninger. En annen måte å tenke på, er å ikke telle, men å se enkeltmennesker.
Hva er kirkelig suksess?
Derfor er hussamlinger genialt
Kommentarer
Jeg skjønner at de fleste synagogene forsvant og slik egoistisk overtro som mange av oss jødiske trodde på før ved at vi som var født som Abraham,s barn liksom var utvalgt over andre. Jødisk tro etter Toraen og Talmud er ofte veldig egoistisk og bygger på at man liksom skal være født som jødisk og da liksom tro man er utvalgt ved fødsel til å eie andre som tjenere. De fleste jødiske som følger jødedom idag er vel mennesker som følger deler av det gamle testamentet som ser på alle mennesker som likeverdige. Synagogene forsvant vel grunnet at mange av de som gikk der i gamle tider var jødiske som trodde de var utvalgt over andre og så plutselig fant de ut at dette var noe tull og tøys og egoistisk å tro på og dermed så fant de mer interesse for å sosialisere seg med alle andre på lik linje med alle andre isteden. Og da passer vel kristendom, humanisme, islam eller buddhisme bedre fordi de ser på alle mennesker som likeverdige, og ingen som spesielt utvalgt over andre som herskere og eiere av verden og andre.