Gå til hovedinnhold

Bibeltur i British Museum i London



I British Museum i London finner du mange gjenstander som kan knyttes til fortellingene i Bibelen. I sommer var jeg i London noen dager og det passet å ta en tur innom museet.  Jeg traff uheldigvis dagen da samtlige turister og skoleklasser skulle gjøre akkurat det samme som meg. 

Kort sagt var det stinn brakke og et svært høyt støynivå. Her er noen tips:
  • Dra i lavsesong
  • Ta med øreplugger
  • Kjøp bok i museet den ene dagen og sjekk gjenstandene en annen dag
  • Gå to personer i lag, da kan den ene søke opp bibelreferanser mens den andre finner gjenstandene
Jeg kjøpte boken "Trough The British Museum with the Bible" som har 130 sider. Det ble for mye å lese i alt bråket. Jeg burde ha lest på hotellet, valgt ut noen gjenstander og heller gått tilbake en annen dag. Eller bestilt en slik bok i posten i god tid før avreise.

Når boken sier "Gå inn i rom 50 og snu deg til venstre, der ser du..." så hendte det at British Museum hadde flyttet den gjenstanden til et annet rom. Boken var altså ikke optimal, men grei nok. 

Utfordringen med British Museum er at det er så enormt mye å se på der. Man kunne tenke seg at denne bibelruten var overkommelig. Men du må kanskje bruke flere dager hvis du skal sette deg inn i alt. Det spørs hvordan du er skrudd sammen, altså hvor nøye og interessert du er.

Det er gratis å besøke de faste utstillingene. Museet har også en og annen gjesteutstilling som varer et par måneder, der må du ha inngangsbillett. Men skal du gå bibelruten, trenger du ikke billett.

Her er to bilder fra boken jeg kjøpte, den kostet 10 pund:



Da jeg kom hjem, oppdaget jeg at det finnes tilsvarende bøker på norsk, for eksempel en som heter "Museumsguide til Bibelen". 

Strengt tatt savnet jeg en levende guide denne dagen, en jeg bare kunne loffe etter. Jeg vet ikke om museet har guider for bibelturer, men jeg ser at Jehovas Vitner tilbyr turer nesten daglig. Selv om teologien deres ikke er helt på stell, er mitt inntrykk at Jehovas Vitner ofte setter seg inn i historiske fakta. Samtidig gjetter jeg at de benytter enhver anledning til å misjonere, så det kan kanskje hende du får en brosjyre i hånden til slutt? 

Kjenner du til flere som tilbyr bibelturer på British Museum, så legg gjerne igjen en kommentar.

Mange sier at Bibelen er kun eventyr. Men mange navn og hendelser blir bekreftet av gjenstandene som er i dette museet. Du kan for eksempel se en mynt laget av Pontius Pilatus.

Kommentarer