Gå til hovedinnhold

8. mars og kristen likestilling

Jeg tror NT viser at en full likestilling er en kristen verdi. Her er et Paulus-sitat:

"Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann og kvinne. Dere er alle én i Kristus Jesus."

Jeg tror kvinner som Priska og Nymfa var pastorer. Samtidig tror jeg de første kristne var ikke-hierarkiske. Jeg vet ikke hva som provoserer mest: at kvinner var prester, eller at prester ikke hadde makt over menigheten.

Ved å sette seg inn i hvordan de første kristne organiserte seg, mener jeg å finne sterk føring for at pastor/prest/biskop egentlig var en husverttjeneste. Derfor mener jeg at pastortjenesten begynner på kjøkkenet hjemme. Dette gjelder både kvinnelige og mannlige pastorer. De opprinnelige kristne samlingene skjedde i hjemmene rundt et skikkelig måltid.

Oppgaven til en prest var å være en hyrde som omsorgsfullt samlet en kristen flokk hjemme. Men presten bestemte ikke over flokken teologisk eller på andre måter. NT viser at hele flokken (menigheten) har ansvaret for å ta vare på troen.

I utgangspunktet burde vi ikke forvente å finne mange kvinner i tjeneste i NT, selv om de kristne var for likestilling. For i antikkens samfunn var det menn som hadde utdannelse, makt og boliger. Skulle man være pastor, måtte man ha en bolig. Skulle man være misjonær, burde man kunne lese Skriften.

Mot alle odds finner vi kvinner i alle tjenester. Her og der fantes det nemlig kvinner som hadde utdannelse, drev egen forretning, eide sitt eget hus og var enten gift med en kristen mann eller var singel og dermed fri til å invitere folk hjem.

Ta for eksempel Lydia i NT som var forretningskvinne og eide sitt eget hus. Det står: "Sammen med alle i sitt hus ble hun døpt."

Jeg mener det var slik:

  • Priska = pastor/lærer/apostel
  • Junia = apostel
  • Føbe = diakon
  • Nymfa = pastor
  • Lydia = pastor

Hvis man mener at ikke-hierarki er en kristen ur-verdi, slik jeg gjør, så får man et helt annet bilde av menighet og ekteskap. Med ikke-hierarki er det ingen som har spesielle rettigheter. Favorisering/diskriminering hører ikke hjemme i det tjenerlandskapet NT tegner opp.

Å argumentere for likestilling i kristen sammenheng handler derfor mye om argumenter for ikke-hierarki generelt og ikke kvinne/mann spesielt. Artikler der jeg nevner ikke-hierarki enten direkte eller indirekte, finner du her.

Et annet grunnleggende tema er synet på biskop/prest/pastor. Paulus hilser aldri til pastorer/prester/biskoper, men han hilser ofte til husverter. I ulike artikler fører jeg argumentasjon for at det nettopp var disse husvertene som var pastorer/biskoper/prester. Og blant husvertene Paulus hilser til, finner vi en del kvinner. Skal man argumentere mot kvinnelige prester, må man først finne en løsning på hvorfor Paulus bare hilser til husverter og ikke til prester. Her er en artikkel om det jeg kaller mikrobiskopene.

Her er en del artikler som jeg har merket med stikkordet likestilling:

Kommentarer