Gå til hovedinnhold

Streikende prester bør lese seg opp om de første kristne



Streikende prester kan sammenlignes med at du melder deg inn i en fagforening for å kreve mer av vennene dine. Så dumt er det.

(Foto: Pixabay. Bildet er manipulert av meg.)

De første kristne hadde ikke prester eller kirker, de møttes som venner i hjemmene rundt en middag. Det var gjerne de eldste i flokken som åpnet sine hjem for slike samlinger. Deres tjeneste med å være vert for samlingene ble etter en god del generasjoner forvandlet til en prestetjeneste inne i kirkebygninger, noe som er et helt annet konsept. 

Etter enda flere generasjoner har vi i dag endt opp med foretakskirker, altså kirker som er bygget opp med samme struktur som bedrifter, det vil si med ansettelseskontrakter, karriereplanlegging, hierarkier, budsjetter, lønnsforhandlinger, fagforeninger, direktører og streiker.

Det er ikke mulig ut fra NT å finne at det var meningen at vi skulle ende slik.

Jeg oppfordrer streikende prester til å sette seg inn i hvordan de første kristne organiserte seg og hva slags samlinger de hadde. Jeg har skrevet en bok om dette:
For å kunne streike i lovlig i Norge, må man først ha inngått en avtale om det med sin arbeidsgiver. En slik avtale går gjerne ut på at sjefene i bedriften kan tre inn i arbeidsoppgavene som de langt ned i hierarkiet normalt har. Butikksjefen kan begynne å rydde i hyllene og direktøren kan kjøre ut varer til kunder. Men direktøren kan ikke kjøre truck på lageret dersom hun mangler truckførerbevis.

I prestestreiken betyr det at for eksempel biskopen og stiftsdirektøren kan trå til og gjøre mye av det prestene normalt gjør.

I Ullern kirke i Oslo på søndag var det derfor biskop Kari Veiteberg, og ikke presten, så døpte. Men er ikke Den norske kirke en luthersk kirke da? Luther skrev at faren til barnet kan døpe barnet hjemme, man trenger ingen prest. Den norske kirke tillater faktisk at andre enn prest og biskop kan døpe, men dette holder man hemmelig.

Hvorfor lærer ikke prester og biskoper medlemmene ar alle kristne kan døpe? Hvorfor tviholder de på et slags døpemonopol som hverken finnes i luthersk lære, i kirkens egne vedtekter eller i Bibelen? 

Hvorfor tar ikke Den norske kirke utgangspunkt i Bibelen? Hvorfor benytter man ikke sjansen under en streik til å finne tilbake til røttene – og friheten i evangeliet? Hvorfor sier ikke biskopen: "Folkens, presten er i streik, er det noen kristne i salen som kan tenke seg å døpe i dag?" 


Kommentarer