Gå til hovedinnhold

Gir elevene et feil bilde av kristendommen


Enkelte av læremidlene og læreplanene i den offentlige grunnskolen i Norge lærer elevene å være negative til kristne. 

Noen eksempler:

1) Man har religionskritikk, men ingen ateismekritikk. Jeg sa fra om dette i mitt private høringssvar til nye læreplaner, men ble ikke hørt. Mer om ateismekritikk her, herher og her.  

2) Man favoriserer Human-Etisk Forbund

3) Noen ganger er det misjonering for ateisme.

4) Man vinkler stoffet slik at vikingkulturen fremstilles som bedre enn kristendommen.

5) Man favoriserer livssynshumanismen.

6) Læremidlene er ikke alltid oppdatert om kristne miljøer.

7) Man velger å vise sære grupper når kristne generelt skal omtales.

8) Man gir inntrykk av at kristne er imot vitenskap (ekstern lenke).

Litt mer om punkt 8: Nettstedet Fagsjekk mener læreboken Gaia 7 fra Gyldendal for barneskolen er så dårlig at den ikke kan anbefales. Nettstedet sjekket to sider som handler om naturvitenskapens utvikling på 1500-tallet og 1600-tallet og fant en rekke med feil og misvisende avsnitt. Når jeg leser hvilke feil læreboken har, ser jeg at budskapet er at kristne er imot vitenskap – noe som er feil.  

Wikipedia har en liste med over kristne forskere fra 1100-tallet til nå. En kortere liste hvor de mer kjente navnene kommer bedre frem, vises her

Det er ikke slik at kristne var imot vitenskap i gamle dager eller er det nå. Det er heller motsatt, for når man tror på en Skaper, da forventer man det finnes naturlover og at det dermed er mulig å drive eksperimenter som kan gjentas senere. 

Eksemplene fra læremidlene viser at man vinkler kristendommen negativt også utenfor religionstimene.

Kristendommen har i norsk skole flere undervisningstimer enn andre livssyn og religioner. Begrunnelsen for å ha ekstra timer om kristendom er at religionen har påvirket Norge i tusen år og bør derfor behandles grundigere enn andre. 

Men hvis lærerne støtter seg til læremidler av typen som vist over, kan det hende man med ekstra timer bare forsterker det feilaktige bildet. 

Kommentarer