I skapelsesberetningen i Bibelen står det at kvinnen er mannens hjelper. Mange tolker dette til at mannen skal være autoriteten til kvinnen.
Men ordet ”hjelper” i skapelsesberetningen blir ellers i Bibelen som regel brukt om en overordnet som hjelper en underordnet. Det blir til og med brukt om Gud.
Men ordet ”hjelper” i skapelsesberetningen blir ellers i Bibelen som regel brukt om en overordnet som hjelper en underordnet. Det blir til og med brukt om Gud.
Skal man først blande inn autoritet, må det i tilfelle være motsatt, altså at kvinnen er autoriteten til mannen. Vel, jeg tror ingen av delene, for jeg tror Bibelen går inn for likestilling.
Når du hjelper noen med leksene, da er det du som er den sterke. Når du hjelper en venn med å fikse huset, da er dere kanskje like sterke. Det er ikke slik at bare fordi du hjelper noen, så er du under autoritet, det er heller motsatt.
Etter at Adam og Eva var skapt, kom syndefallet. Det som da står om kvinne og mann, er ikke påbud fra Gud, men opplysning om hvordan livet dessverre skulle bli fremover. Da ville både mannen og kvinnen få lyst til å være den som bestemmer. Men det er altså ikke et ideal fra Gud.
Her har du min overlevelsesguide for kvinner som blir undertrykt i menighetslivet. Der finner du teologiske argumenter for likestilling mellom mann og kvinne.
Kommentarer
Du henviser til ditt tidligere innlegg angående 1 Mos 3:16: "Din lyst skal stå til din mann, men han skal råde over deg." Jeg har vært mye engasjert i dette verset og har mine vurderinger om ordet "teshuqa" som også du henviser til og om tolkningen av verset. Jeg har ett grundig innlegg på min blogg om saken: hanslike.blogspot.no Innlegget er fra 13.12.2009.
I det siste har du skrevet en del kritikk om evolusjon og det er jeg også takknemlig for.
http://hanslike.blogspot.no/2009/12/han-skal-rade-over-deg.html
Jeg leste også noe annet på bloggen din:
http://hanslike.blogspot.no/2010/03/kan-kvinnen-lre-i-menigheten.html
Der forteller du om gnostiske skrifter som ble funnet i Nag Hammadi på 1940-tallet. Flott at du opplyste om dette. Jeg har tidligere lest flere steder om læren til gnostikerne, men jeg har ikke visst at et avskriftene het Apocryphon Ioannis.
Helt enig at noen avsnitt fra Paulus må forstås som argumenter mot gnostisk lære.