søndag 17. februar 2013

Vitenskap eller fantasi?

Det er ikke alt innen vitenskapen som er vitenskap. Kunstnere får boltre seg med sine tolkninger. De to ansiktene tar begge utgangspunkt i samme gamle hodeskalle som man fant på en øy i Indonesia for noen år siden, men de ser helt forskjellige ut fordi to ulike kunstnere har tolket.

Det er altså forskjell på faktum og tolkning av faktum. Slik er det med mye innen evolusjonsteorien. Det er et faktum at det fins fossiler i fjell. Men det er en tolkning at de har blitt begravd sakte over millioner av år. Man kan selvsagt få hint eller støtte den ene eller andre veien i sin tolkning, men det er likevel en tolkning. Fossilene kan like gjerne ha blitt begravd hurtig i en global vannbasert katastrofe. Man finner for eksempel fossiler som strekker seg fra ett lag til et annet i fjellet, da må fossilet ha blitt begravd hurtig.

Carl Werner har reist jorda rundt for å se hvordan evolusjon blir fremstilt i museer. Utstillingene er formet slik at man skal få inntrykk at alt var anderledes for millioner av år siden. "Moderne" planter og dyr tas ikke med i utstillingen, selv om man har funnet slike i samme lag i fjellet som man har utstilling om.

Når man finner et fossil som er identisk med noe levende i dag, for eksempel en spesiell fisk, da setter man et vitenskapelig navn på fossilet som er et annet enn det vitenskapelige navnet på fisken vi kan observere i dag. Hvorfor i all verden gjør man det? Når forsikringsselskap finner en Toyota på bunnen av sjøen, så kaller de ikke bilen for en Volvo. Men når vitenskapen skal beskrive fakta, tar den utgangspunkt i en tro på evolusjon som betyr at ingen av dagens dyr skal finnes blant fossilene. Derfor skriver man Volvo når man ser en Toyota. Dette er tolkning, ikke fakta.
 
Helt fra starten av evolusjonsteorien har tolkninger og fakta vært blandet sammen. Noen ganger har man til og med jukset bevisst. Haeckel tegnet denne plansjen over forsterutviklingen av forskjellige dyr. Han innrømmet senere at han hadde jukset og at plansjen ikke er riktig. Likevel har plansjen blitt brukt i over 100 år i skolene. Allerde i 1876 ble plansjen avslørt som løgn, men selv i dag fins plansjen i skolebøker rundt om kring i verden.

Når det settes frem påstander om evolusjon, må man være skeptisk. Noe settes frem som fakta, men så er det egentlig en tolkning.

Ingen kommentarer: