Gå til hovedinnhold

Ekstratilsynsmenn i pinsebevegelsen?

I dag brukes det bibelske menighetsuttrykket "eldste" om de personene som sitter i menighetens styre. Stort sett tillater ikke pinsemenigheter i Norge en kvinne å være eldste. Men kvinnelige pastorer er visst greit, så lenge det ikke er snakk om hovedpastoren i menigheten. Samtidig kunne jeg forleden lese at man har begynt å diskutere om man skal ha tilsynsmenn som besøker menighetene og deres ledere, som en frivillig ordning. Også tilsynsmenn er et bibelsk uttrykk.

Etter mitt syn har pinsebevegelsen fjernet seg fra Det nye testamentets logikk.

FEIL1:
Uttrykket "hovedpastor", eller et annet ord som viser at man er over andre pastorer, finnes ikke i NT.

FEIL 2:
Det er ulogisk å være for kvinnelige pastorer og mot kvinnelige eldste. Eldste og pastor er to ord for samme tjeneste i NT. Man må derfor bestemme seg, man må enten være mot kvinner uansett, eller for kvinner uansett.

FEIL 3:
Å ha noen i pastortjeneste og noen andre i eldstetjeneste i samme menighet, er en ordning som ikke finnes i NT.


FEIL 4:
Å innføre tilsynsmenn som skal holde tilsyn med pastorer, er en ordning som ikke finnes i NT. Tilsynsmenn, eldste og pastor er samme tjeneste i NT. Riktignok brukes ordet tilsynstjeneste også om apostelen som tok over etter Judas. Hvis man først skal bruke bibelske ord, er det bedre å si apostler om disse eventuelle nye tilsynsmennene i pinsebevegelsen. Men det blir kanskje feil det også. For det var et krav at den som skulle ta over etter Judas skulle ha sett Jesus i levende live etter korsfestelsen.

En annen sak er om det er lurt å bruke nytestamentlige uttrykk i det hele tatt. Ord forandrer innhold med tiden og det kan forvirre å bruke disse ordene i dag. Men hvis man først skal bruke de opprinnelige ordene, bør man følge opp med samme logikk som NT viser, og ikke dele eldste, pastor og tilsynsmann i tre tjenester.

En løsning er å si at man er ikke opptatt av detaljer i NT, og derfor oppretter tjenester som det passer i dag. Greit nok, men da begriper jeg enda mindre av hvorfor man skal holde fast på et nei til kvinnelige eldste.

JA TIL KVINNELIGE ELDSTE
Idealoppskriften til Paulus om eldste kobler menighetslivet til de eldstes egne hjem. Samtidig kaller Paulus samlingene hjemme hos Priska og andre kvinner for menighet. Hvis man mener at Priska og de andre kvinnene ikke var eldste, bør man hoste opp noen alternative eldstenavn i disse menighetene. Den eneste alternative logiske løsningen er eventuelt å si at man kan ha menighet uten eldste.


Et vanlig argument mot kvinnelig eldste er at Paulus sier tilsynsmann. Han bruker ikke ordet tilsynskvinne. Det samme gjør han om diakoner, også da skriver han hankjønn. Men vi vet jo at han anbefalte kvinnen Føbe til å være diakon. Når Paulus skriver i hankjønnsform når det er snakk om en tjeneste, så mener han altså både menn og kvinner. Det er som i dag når vi skriver tillitsmann. Vi mener begge kjønn.

Kommentarer